Author Topic: Almanak Uitbreidingen  (Read 649 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 129
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Almanak Uitbreidingen
« on: March 30, 2024, 10:20:43 »
Hallo iedereen,

Ik zal deze post ook in het Engelse forum zetten en in de Franse. Dan heeft de post wat meer bereik.

Sinds gisteren heb ik een start gemaakt met de Almanak in het Nederlands, dus met Nederlandse gebeurtenissen.
Daarbij kijk ik ook heel erg naar gelijksoortige Almanaks in andere genealogie programma's.

En daar zag ik dat bij HTML of PDF output (dus niet bij een timeline in een programma zelf) er ook links worden weergegeven.

Dus bijvoorbeeld niet alleen het vermelden van de geboorte van Napoleon, of een veldslag of zoiets, maar daarbij een link waar meer informatie over die gebeurtenis te vinden is.
Dat is wel heel erg handig lijkt mij, maar dat is op dit moment in Ancestris nog niet mogelijk.
Het lijkt mij een hele nuttige toevoeging. Daarmee bespaar je een hoop tekst in de almanak file zelf, maar mensen die over die gebeurtenis meer willen weten kunnen dat dan eenvoudig opzoeken.
Alleen dus niet in het timeline overzicht in Ancestris zelf.

De links gaan dan vaak naar wikipedia, maar andere links zijn natuurlijk ook mogelijk.

Maar zoals gezegd, dan wel met een instellings parameter, of iemand dit wel of niet in de output wil hebben, en geen links in de timeline van Ancestris zelf.

Ik dacht ik maak er maar een post van omdat er op dit moment ook een "TITLE:"  in de almanak is toegevoegd.
Als er toch aan de almanak gesleuteld wordt kan dit er misschien ook in.
Dus wil ik vragen of jullie willen aangeven of dit een waardevolle toevoeging lijkt.


Groetjes,
Tineke
« Last Edit: March 30, 2024, 12:28:46 by mother10 »
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 686
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Almanak Uitbreidingen
« Reply #1 on: March 30, 2024, 10:44:08 »
Hallo,
Wat betreft uw voorstel om links naar externe websites toe te voegen: ik wil niet zeggen dat het een goed of slecht idee is, maar aangezien u om de mening van mensen vraagt, is hier de mijne :-) Ik geef er de voorkeur aan niet meer afhankelijk te zijn van een externe website.
Ten eerste vereist dit een internetverbinding.
Ten tweede, volgens uw voorstel, en u heeft gelijk, zouden de meeste links u naar Wikipedia leiden, die steeds meer een bepaalde richting op gaat. Ik ben geen voorstander van de "woke"-cultuur, en ik merk op dat steeds meer artikelen op Wikipedia vooringenomen zijn. Als u meer informatie nodig heeft over iets, kunt u altijd uw browser openen en op internet zoeken. Het plaatsen van een "vaste" link leidt u automatisch naar deze link. Natuurlijk kan het plaatsen van de informatie rechtstreeks in het bestand xx.almanac ook tot een bepaalde richting leiden, maar de risico's zijn minder omdat er altijd minder informatie zal zijn, dus zal het moeten worden samengevat. Het spijt me als mijn tekst niet erg begrijpelijk is, maar ik heb OpenAI gevraagd om het vanuit het Frans naar het Nederlands te vertalen.
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 129
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Almanak Uitbreidingen
« Reply #2 on: April 23, 2024, 10:18:57 »
Hallo Allemaal,

We zijn nu meer dan 3 weken verder en behalve Arvernes (Hartstikke bedankt voor je commentaar!) heeft er niemand gereageerd.
Terwijl het bericht toch bijna 500 keer gelezen is inmiddels.
Kan me nauwelijks voorstellen dat niemand hier iets over wil zeggen.
Aan de uitbreiding voor de Nederlandse almanak wordt druk gesleuteld.

Als dat af is (duurt nog wel even) wordt die ook gereleased.

Allemaal veel succes met je stamboom he.
Vragen op dit forum graag, dan heeft iedereen er iets aan.

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!