Author Topic: Bronnen toevoegen …  (Read 10632 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Robby

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
Bronnen toevoegen …
« on: August 28, 2026, 12:20:05 »
Hoi, ik ben overgestapt van gensdatapro naar Ancestris. Ik ben erg enthousiast! Al even aan het stoeien om een en ander onder de knie te krijgen, maar met bronnen kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb de documentatie al een paar keer doorgelezen en denk dan dat ik het snap, maar als ik dan in de software kijk raak ik het spoor bijster… overal tabjes met ‘bronnen’ en ik begrijp nog niet of het allemaal naar hetzelfde wijst, of dat het verschillende soorten bronnen zijn.

Uit GDP is de bronnenlijst een rommeltje en zeker niet volgens gedcom standaard, dus ik wil dit opschonen.
Ik heb met name een vraag over het gebruiken/toevoegen van archiefkaarten als bron.
Ik heb vele scans van archiefkaarten uit archief Amsterdam.
Per kaart zijn er veel gegevens/gebeurtenissen.

Het lijkt mij handig of logisch om alle kaarten in één bron samen te voegen, klopt dit?
Zo ja, hoe doe ik dit dan.

Vervolg vraag: als ik alle kaarten in één bron zet incl scans hoe koppel ik dan 1 specifieke kaart aan een gebeurtenis bij de betreffende persoon?

Alvast dank voor de hulp  :)
Groet, Robby

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Full Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Re: Bronnen toevoegen …
« Reply #1 on: August 28, 2026, 15:13:30 »
Dag Robby,

Heel herkenbare worsteling, ik heb die een jaartje geleden (zie berichtenwisseling van juni 2025 incl. enkele nuttige links van Tineke) even geparkeerd na de nodige momenten van bronnenmoedeloosheid... De links van Tineke waren op zich verhelderend, maar Ancestris is op dit punt niet altijd even gebruiksvriendelijk. Op zich is Ancestris 'gevuld' met de nodige archiefinstellingen ("repositories") waar je de voor jouw stamboom van belang zijnde bronnen aan moet koppelen. Ik ben er een tijdje terug weer voorzichtig mee begonnen, het is tijdsintensief en arbeidsintensief. En helaas niet eenvoudig uit te leggen of over te brengen, dus hopelijk kan Tineke je verder helpen. Hoe dan ook volg ik dit onderwerp!

Groeten en succes!

Rolf

PS. Overigens ben ik net als jij erg enthousiast over Ancestris!

Offline Robby

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Bronnen toevoegen …
« Reply #2 on: August 31, 2026, 09:48:34 »
Ik heb ondertussen zelf al heel wat vorderingen gemaakt! Ik begin een beetje door te krijgen hoe de verschillende editors werken en alles laten zien. Dus bronnen aanmaken, verplaatsen, aanpassen en samenvoegen lukt nu goed! Met een beetje hulp van de AI modus van Google…