Author Topic: Ouder ontkoppelen OPGELOST  (Read 47938 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Full Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Ouder ontkoppelen OPGELOST
« on: July 14, 2026, 14:57:43 »
Bij een 8e generatie oudoom vond ik vijf kinderen. Bij de eerste twee stond naam en voornaam van de vrouw van wie ik wist dat hij daarmee getrouwd was. Bij de drie andere kinderen stond alleen de voornaam van de vrouw vermeld. En dat was een andere voornaam dan de eerste... Ik heb daarom drie echtgenotes aangemaakt met de notitie dat e.e.a. niet zeker was.
Inmiddels heb ik de doopregisters èn de trouwregisters uit die tijd (begin 17e eeuw) opnieuw doorgespit en ben ik er van overtuigd geraakt dat de dopende priester een foute naam heeft genoteerd... Ik heb nl. geen andere trouwaktes van deze 8e oudoom gevonden.

Nu is mijn probleem: hoe ontkoppel ik die moeder met de verkeerde naam en koppel ik die aan de juiste (eerste) moeder? Ik kan er niks van vinden in de handleiding...
Graag jullie hulp!!

Groeten, Rolf
« Last Edit: July 21, 2026, 13:11:36 by Rolf Grielen »

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: Ouder ontkoppelen
« Reply #1 on: July 16, 2026, 18:22:04 »
Hallo Rolf,

Dit is voor mij ook nieuw. Wat ik zou doen is het volgende:
Eerst een backup maken van je bestand, gaat er dan iets mis dan kun je terug.
Ik ga er van uit dat het eigenlijk betekent dat de originele moeder, waar die oom mee getrouwd was, dezelfde is als de nieuwe moeder die je had aangemaakt.
Als dat is wat je bedoeld, zou ik de echte goede moeder selecteren en samenvoegen met die andere moede, omdat ze dus eigenlijk 1 persoon zijn.

Dit kun je doen via een rechts klik op de persoon (de goede moeder) en dan als andere persoon die "verkeerde" moeder kiezen. Dan klik je OK en dan krijg je een scherm waarop je kunt aangeven wat precies moet worden samengevoegd. Dat scherm staat uitgebreid in de handleiding beschreven.

Succes,

Tineke

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Full Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Re: Ouder ontkoppelen OPGELOST
« Reply #2 on: July 21, 2026, 13:10:55 »
Goedemiddag, Tineke

Ik was zelf al Wat ik al had gedaan voor ik je antwoord las, was het toevoegen van de kinderen aan het juiste ouderpaar en de juiste familie-ID (F083, dus van de oudoom en de originele moeder). Dat is gelukt.
Vervolgens heb ik eerst de koppeling met de "eerste" andere moeder verbroken en daarna verwijderd evenals het huwelijk en family-ID. Dat lukte ook. Ook de koppeling met de "tweede" andere moeder verbroken en verwijderd maar dat liep vervolgens spaak bij het verwijderen van het samenhangende family-ID (F194). Dat lukte me NIET, de complete familie verdween dan inclusief oudoom dus dat heb ik niet doorgezet.
Met jouw suggestie ben ik verder gegaan en heb ik de families F083 en F194 kunnen samenvoegen naar de juiste family-ID F083.
Dus wederom bedankt voor je hulp!!

Groeten, Rolf