L.S.
Bij deze wil ik toch nog maar eens terugkomen op het geboorteverschil tussen broers en zussen.
Bij een pleeggezin kan het gebeuren dat twee of meer kinderen binnen de periode die als uiterste ondergrens geldt geboren zijn. In mijn geval b.v. D. van Dxxx (07-02-1985) en S. van Dxxx (01-06-1985) beide geboren in Shri Lanka uit verschillende ouders maar tegelijk geadopteerd door de pleegouders.
Als ik die volgens de regels koppel met de familie (Dxxx) dan verschijnen ze in de lijst met afwijkingen door de minimumperiode kleiner dan 6 maanden (mijn ondergrens). Het zijn geen echte zussen maar pleegzussen en de geboortedatum is dus van geen belang.
Een tweede valse foutmelding doet zich voor bij bevallingen van meerlingen die langer dan 24 uur geduurd hebben (het kan wel ooit 96 uur duren). Die kinderen hebben nooit dezelfde geboortedatum of zelfs maar gelijke datum van aangifte maar gelden wel als tweelingen. Ook zij worden in dezelfde lijst met afwijkingen genoemd maar zijn eigenlijk in die zin niet afwijkend.
Mijn vraag is of het mogelijk is om bij pleeggezinnen geen ondergrens te gebruiken en voor de rest een geboorteperiode van b.v. 4 dagen toe te voegen.
Met vriendelijke groet,
Jan J.W. Baas