Author Topic: Udskrifter af rapporter og træ  (Read 98910 times)

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
Udskrifter af rapporter og træ
« on: January 16, 2026, 14:25:36 »
Hej.
Kan I hjælpe mig med, hvad jeg gør forkert, når jeg gerne vil lave rapporter og f.eks. udskrifter af slægtstræet.
På den vedhæftede udsnit er der 2 muligheder for at vælge "Lister og rapporter" ( nr. 1 og 2), mens jeg kan vælge mere detaljeret ved nr. 3. (Vist med indklip af nr. 2 og 3.)

Hvad er metoden til at vælge de forskellige muligheder ved en ønsket rapport, liste eller hele "træet"?
Hvad skal skærm indstillingen være ved de forskellige muligheder være?

Problemet er, at der ikke ser ud til at blive dannet nogen fil.
Jeg har installeret yEd og kan godt hive GED filen derind direkte, men på den måde mangler der en hel del at f.eks. træet.
For nogle år siden fungerede det helt fint, men jeg nu kommer ikke ind til indstillingerne for udskrifter.
Vh, Kjeld.

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
    • Généalogie personnelle et logiciel gratuit Ancestris
Re: Udskrifter af rapporter og træ
« Reply #1 on: January 16, 2026, 18:06:04 »
Hej.

Tak for dit spørgsmål.

For at se alle tilgængelige rapportmuligheder skal du vælge mulighed 1 eller mulighed 2, hvis knappen også viser listen over rapporter.

Mulighed 3 giver dig kun mulighed for at åbne rapporter relateret til den aktuelle kontekst eller visning.

Med mulighed 1 viser panelet til højre for listen, når du har valgt en rapport, et første panel med rapportbeskrivelsen og et andet panel (fane) med mulighederne.

Besvarer dette dit spørgsmål?

Med venlig hilsen,
Frédéric

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: January 16, 2026, 19:49:16 »
Hej Frédéric.
Desværre viser nr. 1 eller 2 ikke mere end jeg har vist på det vedhæftede.
Måske mangler der noget af programmet eller modulerne i min installation af programmet. Der har ikke været fejlmeldinger om det eller andet.
Skal jeg installere programmet på ny?
Vh, Kjeld.

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: January 16, 2026, 21:16:16 »
Wird unten rechts ein roter Kreis angezeigt?

Wenn ja, klicken Sie darauf, klicken Sie auf den Link, um die Details anzuzeigen, und teilen Sie mir mit, was dort steht.

Andernfalls senden Sie mir bitte die Datei ancestris.log. Um herauszufinden, wo sich diese Datei befindet, gehen Sie zu Menü/Adire/Support-Team kontaktieren. Im angezeigten Fenster wird der Pfad zu dieser Datei im fünften Feld angezeigt.

Vielen Dank,
Frédéric

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: January 17, 2026, 06:44:24 »
Hej igen.
Hvis jeg har forstået det tyske, så er det disse "Exceptions" du gerne vil se nedenfor her.
Vh, Kjeld.

java.lang.IllegalArgumentException: Node name ancestris\modules\editors\genealogyeditor\ancestris-modules-editors-genealogyeditor-editors too long
   at java.prefs/java.util.prefs.AbstractPreferences.node(AbstractPreferences.java:867)
   at java.prefs/java.util.prefs.AbstractPreferences.node(AbstractPreferences.java:849)
   at genj.util.RegistryStorage$Preferences.<init>(RegistryStorage.java:182)
   at genj.util.RegistryStorage.get(RegistryStorage.java:47)
   at genj.util.Registry.get(Registry.java:114)
   at ancestris.gedcom.GedcomDirectory.openDefaultViews(GedcomDirectory.java:990)
[catch] at ancestris.gedcom.GedcomDirectory.openAncestrisGedcom(GedcomDirectory.java:493)
   at ancestris.gedcom.GedcomDirectory.openGedcom(GedcomDirectory.java:387)
   at ancestris.app.ActionOpenDefault.open(ActionOpenDefault.java:111)
   at ancestris.app.ActionOpenDefault.performAction(ActionOpenDefault.java:37)
   at org.openide.util.actions.NodeAction.performAction(NodeAction.java:270)
   at org.openide.util.actions.CallableSystemAction$1.run(CallableSystemAction.java:105)
   at org.openide.util.actions.ActionInvoker$1.run(ActionInvoker.java:70)
   at org.openide.util.actions.ActionInvoker.doPerformAction(ActionInvoker.java:91)
   at org.openide.util.actions.ActionInvoker.invokeAction(ActionInvoker.java:74)
   at org.openide.util.actions.CallableSystemAction.actionPerformed(CallableSystemAction.java:102)
   at org.openide.util.actions.NodeAction.actionPerformed(NodeAction.java:258)
   at java.desktop/javax.swing.AbstractButton.fireActionPerformed(AbstractButton.java:1972)
   at java.desktop/javax.swing.AbstractButton$Handler.actionPerformed(AbstractButton.java:2314)
   at java.desktop/javax.swing.DefaultButtonModel.fireActionPerformed(DefaultButtonModel.java:407)
   at java.desktop/javax.swing.DefaultButtonModel.setPressed(DefaultButtonModel.java:262)
   at java.desktop/javax.swing.plaf.basic.BasicButtonListener.mouseReleased(BasicButtonListener.java:279)
   at java.desktop/java.awt.AWTEventMulticaster.mouseReleased(AWTEventMulticaster.java:300)
   at java.desktop/java.awt.AWTEventMulticaster.mouseReleased(AWTEventMulticaster.java:299)
   at java.desktop/java.awt.Component.processMouseEvent(Component.java:6576)
   at java.desktop/javax.swing.JComponent.processMouseEvent(JComponent.java:3404)
   at java.desktop/java.awt.Component.processEvent(Component.java:6341)
   at java.desktop/java.awt.Container.processEvent(Container.java:2260)
   at java.desktop/java.awt.Component.dispatchEventImpl(Component.java:4958)
   at java.desktop/java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:2318)
   at java.desktop/java.awt.Component.dispatchEvent(Component.java:4790)
   at java.desktop/java.awt.LightweightDispatcher.retargetMouseEvent(Container.java:4917)
   at java.desktop/java.awt.LightweightDispatcher.processMouseEvent(Container.java:4560)
   at java.desktop/java.awt.LightweightDispatcher.dispatchEvent(Container.java:4501)
   at java.desktop/java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:2304)
   at java.desktop/java.awt.Window.dispatchEventImpl(Window.java:2671)
   at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(EventQueue.java:725)
   at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEvent(EventQueue.java:702)
   at org.netbeans.core.TimableEventQueue.dispatchEvent(TimableEventQueue.java:136)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(EventDispatchThread.java:203)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(EventDispatchThread.java:124)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(EventDispatchThread.java:113)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:109)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:101)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.run(EventDispatchThread.java:90)

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: January 17, 2026, 07:49:35 »
Hej,

Undskyld oversættelsen!
Angående fejlen, ved jeg ikke, om den er relateret til det oprindelige problem i denne diskussion, men det ser ud til, at du stadig har en ældre version installeret.

Geninstaller venligst version 13 ved at følge proceduren beskrevet her, og sørg for at fjerne den gamle version af Ancestris helt (men uden at slette dine data). Du skal også geninstallere Java, hvis dens version ikke er mindst version 17.

https://docs.ancestris.org/books/user-guide/page/reinstall-or-upgrade-ancestris#bkmrk-passer-%C3%A0-la-version-

Hvilket operativsystem har du?
Hvilken version af Ancestaris har du?

Med venlig hilsen,
Frédéric

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: January 17, 2026, 11:36:14 »
Hej Frédéric.

Jeg startede med Ancestris version 13, som du kan se på vedhæftede sceendump.
Den er efterhånden opdateret til V 14.0.14014.
Java er jdk-25.
Windows er 11 Home, v. 25H2 med de nyeste opdateringer.

Godt det prøver jeg og sikrer mine data ;-D
Mange tak. Håber det lykkedes.

Med venlig hilsen,
Kjeld.

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: January 17, 2026, 11:48:01 »
Hej,

Jeg ser Ancestris 13 i vinduets titel og Ancestris 14 i vinduet "Om".

Version 13 blev faktisk for nylig opdateret til version 14.

Du har sandsynligvis blot opdateret Ancestris-versionen ved hjælp af programmenuen. Det er faktisk bedre at geninstallere version 14 fra serveren, da du ellers mangler en del af version 14-kernen.

Proceduren er som følger: https://docs.ancestris.org/books/user-guide/page/reinstall-or-upgrade-ancestris#bkmrk-troubleshooting

- Afinstaller Ancestris-applikationen
- Slet de angivne mapper
- Geninstaller Ancestris 14 fra serveren

Med venlig hilsen,
Frédéric

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: January 17, 2026, 13:55:39 »
Hej igen.

Så er hele programmet incl. de filer, som programmet opretter, slettet og version 14 installeret igen.
Fejlen er der dog stadig med hensyn til lister og rapporter.

Jeg har vedhæftet den nye log, for om du kan se, hvad der er forkert.

Venlig hilsen,
Kjeld.

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: January 17, 2026, 14:10:45 »
Hej,

Tak for logfilen. Jeg kan ikke se nogen fejl i den.

For at sikre mig, at jeg forstår det korrekt, er problemet, du beskriver, at rapportlistevinduet ikke åbner, ikke sandt?

Er problemet det samme med en af ​​demo-slægtsforskningerne, som Bourbon eller Kennedy? (tilgængelig fra startskærmen).

- Hvis problemet opstår med demo-slægtsforskningen, er problemet ikke med dine data.

- Ellers er det med din Gedcom-fil. Jeg kan se, at din Gedcom-fil er på OneDrive. Kunne du gemme den lokalt på din pc for at se, om det gør en forskel?

Hvis det ikke ændrer noget, kan du så sende den til mig privat og fortælle mig, hvilken handling der forårsager problemet, så jeg kan forsøge at reproducere det hos mig?

Med venlig hilsen,
Frédéric

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #10 on: January 19, 2026, 10:14:08 »
Hej Frederic.

Det er korrekt, at rapportlistevinduet ikke åbner, men i stedet kommer der de forskellige Unexpected exceptions.
Det samme sker ved demoerne selv efter jeg har afinstalleret Java og Ancestris helt, genstartet pc og installeret Java og derefter Ancestris på ny igen.
Jeg har startet op på lokal placering på C-drev i stedet for Onedrive, men der er heller ingen forskel.
Jeg har også prøvet med installering af Java 17, 21 og 25 incl. Ancestris 14 igen hver gang.
Stien til Java har jeg selvfølgelig rettet i "ancestris.conf" for Konfigurationsfilen, som angivet i jeres vejledninger.
Det har desværre ikke hjulpet.

Jeg kan godt lave f.eks. Webbook og Kvikrapporter, men Lister og rapporter virker ikke for mig.

Du skal have tak for hurtige svar på mine forespørgsler, så jeg vil nødigt tage mere af din tid på dette problem medmindre det kan være fejl i programmet, men så vil andre have reageret på det.
Hvis du alligevel gerne vil have mig til at sende noget til dig, så kan du sende mig din private mail og spørgsmål til mig på:   kkr1669@outlook.dk

Tak for hjælpen og venlig hilsen,
Kjeld.

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #11 on: January 19, 2026, 11:36:04 »
Hej Frédéric.

Tak. Hvis der er undtagelser, bedes du venligst ikke ændre Ancestris-versionen (bliv på 14) eller Java-versionen. Ancestris starter, hvilket er godt.

Jeg så ingen undtagelser i ancestris.log-filen. Så kan du venligst sende mig logfilen, der indeholder undtagelserne, eller måske fortælle mig, hvad disse undtagelser er, da du burde se den røde cirkel i nederste højre hjørne. Send mig bare ancestris.log-filen med undtagelserne.

Med venlig hilsen,
Frédéric

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #12 on: January 19, 2026, 12:59:42 »
Hej Frédéric.

Jeg er på Ancestris v.14 og det bliver fortsat indtil evt. ny version kommer.
Lige nu har jeg Java 21.

Jeg har vedhæftet den nuværende Ancestris.log og en Word med kopi af mine spørgsmål til AI (med grønt) :-)
Jeg er nået igennem nogle af de forslag, som AI er kommet med, men stadig uden løse mit problem.

Undtagelserne er vist herunder med det, der kommer ved at trykke på den røde cirkel med fejl nederst til højre, når jeg prøver at trykke på "Lister og rapporter".

Venlig hilsen,
Kjeld.

Unexpected Expection:
A java.lang.NullPointerException exception has occurred.

Click Show Details or see the messages.log file located in your file:///C:/Users/kjeld/.ancestris/trunk/var/log/ folder.

java.lang.NullPointerException: Cannot invoke "java.lang.Integer.compareTo(java.lang.Integer)" because the return value of "java.util.Map.get(Object)" is null
   at genj.report.Report$Category.lambda$getComparator$0(Report.java:1028)
   at java.base/java.util.TreeMap.getEntryUsingComparator(TreeMap.java:410)
   at java.base/java.util.TreeMap.getEntry(TreeMap.java:380)
   at java.base/java.util.TreeMap.get(TreeMap.java:291)
   at genj.report.ReportList.createTree(ReportList.java:568)
   at genj.report.ReportList.refreshView(ReportList.java:525)
   at genj.report.ReportList.<init>(ReportList.java:150)
   at genj.report.ReportSelector.<init>(ReportSelector.java:42)
   at genj.report.ReportView.<init>(ReportView.java:96)
   at genj.report.ReportViewFactory.createView(ReportViewFactory.java:40)
   at ancestris.view.GenjViewTopComponent.createPanel(GenjViewTopComponent.java:116)
   at ancestris.view.AncestrisTopComponent.init(AncestrisTopComponent.java:389)
   at ancestris.view.AncestrisTopComponent.create(AncestrisTopComponent.java:345)
   at ancestris.app.OpenGenjViewAction.actionPerformedImpl(OpenGenjViewAction.java:43)
   at ancestris.core.actions.AbstractAncestrisContextAction.actionPerformed(AbstractAncestrisContextAction.java:198)
   at java.desktop/javax.swing.AbstractButton.fireActionPerformed(AbstractButton.java:1972)
   at java.desktop/javax.swing.AbstractButton$Handler.actionPerformed(AbstractButton.java:2314)
   at java.desktop/javax.swing.DefaultButtonModel.fireActionPerformed(DefaultButtonModel.java:407)
   at java.desktop/javax.swing.DefaultButtonModel.setPressed(DefaultButtonModel.java:262)
   at java.desktop/javax.swing.AbstractButton.doClick(AbstractButton.java:374)
   at java.desktop/javax.swing.plaf.basic.BasicMenuItemUI.doClick(BasicMenuItemUI.java:987)
   at java.desktop/javax.swing.plaf.basic.BasicMenuItemUI$Handler.mouseReleased(BasicMenuItemUI.java:1031)
   at java.desktop/java.awt.Component.processMouseEvent(Component.java:6576)
   at java.desktop/javax.swing.JComponent.processMouseEvent(JComponent.java:3404)
   at java.desktop/java.awt.Component.processEvent(Component.java:6341)
   at java.desktop/java.awt.Container.processEvent(Container.java:2260)
   at java.desktop/java.awt.Component.dispatchEventImpl(Component.java:4958)
   at java.desktop/java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:2318)
   at java.desktop/java.awt.LightweightDispatcher.retargetMouseEvent(Container.java:4917)
   at java.desktop/java.awt.LightweightDispatcher.processMouseEvent(Container.java:4560)
   at java.desktop/java.awt.LightweightDispatcher.dispatchEvent(Container.java:4501)
   at java.desktop/java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:2304)
   at java.desktop/java.awt.Window.dispatchEventImpl(Window.java:2671)
   at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(EventQueue.java:725)
   at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEvent(EventQueue.java:702)
   at org.netbeans.core.TimableEventQueue.dispatchEvent(TimableEventQueue.java:136)
[catch] at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(EventDispatchThread.java:203)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(EventDispatchThread.java:124)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(EventDispatchThread.java:113)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:109)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:101)
   at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.run(EventDispatchThread.java:90)

Offline Kjeld

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #13 on: January 19, 2026, 13:01:48 »
Her er den nuværende log fil.

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #14 on: January 19, 2026, 13:06:30 »
Kan du lukke Ancestris, slette "trunk"-mappen og prøve igen?