Author Topic: Toch weer meerling  (Read 14245 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Jan J.W. Baas

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
Toch weer meerling
« on: January 02, 2026, 11:41:44 »
Hallo Tineke,

Allereerst de beste wensen en een gezond 2026.

Ondanks dat het inmiddels opgenomen is in de relaties-tabel (waar weer geen meerlingen staan) wil ik toch even terugkomen op de positie waar zoiets beter ingevuld kan worden. Het is eigenlijk vrij simpel, want de geboorte van een tweeling, drieling etc. is toch vrij typische net zoals het fenomeen "Levensloos".
Als je bij het veld "Type" van de Geboorte het woord Tweeling (of Drieling, etc) heb je plotseling een referentie die je overal kunt gebruiken via de "down arrow".
Voor mij een uitstekende oplossing.

Met vriendelijke groet,

Jan J.W. Baas

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Full Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Re: Toch weer meerling
« Reply #1 on: January 02, 2026, 13:13:50 »
Inderdaad een goede en werkbaarder suggestie, Jan! Tot nu toe voerde ik twee- of meerlingen in bij "geassocieerd met" mar dat is nogal omslachtig... Ik ga het ook op jouw manier proberen.

En de beste wensen voor 2026!

Groeten,
Rolf Grielen

Offline Jan J.W. Baas

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: February 23, 2026, 17:12:31 »
Hallo Tineke,

Om nog even terug te komen op mijn definitie, het werkt tot nut toe naar alle tevredenheid. Echter ontdekte ik dat bij de voorwaarde om een tweeling te definiëren van dezelfde geboortedatum wordt uitgegaan. Hierbij wordt op geen enkele manier naar het tijdstip gekeken. Als een kind op 23:45 wordt geboren en de tweeling broer of zus om 00:15 de dag daarop geldt dat niet als tweeling maar als broer en/of zus die binnen een aantal maanden zijn geboren. Natuurlijk is dat wel een tweeling! In mijn database komen tweelingen voor met meer dan vier dagen verschil in doop- en/of geboortedatum. Ik stel daarom voor om het algoritme zodanig te wijzigen dat hier rekening mee wordt gehouden en het zou helemaal chique zijn om in te kunnen geven over hoeveel tijd dit gaat.
Het zou op zijn minst prettig zijn als het twee of meerlingschap beter herkend wordt

met vriendelijke groet

Jan J.W. Baas

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: February 24, 2026, 08:37:54 »
Hallo Jan,

Je hebt gelijk, maar dit is iets voor Zurga.
Dus ik denk dat je het hem moet vragen, ok?

Groetjes,
Tineke