Author Topic: Hoe verwijder ik een persoon?  (Read 26247 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Peter vK

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
Hoe verwijder ik een persoon?
« on: November 15, 2025, 11:33:04 »
Als beginner in Ancestris zie ik dat alle huwelijkspartners vervolgens ook als kind van de schoonouders vermeld worden. Nergens zie ik een mogelijkheid om ook maar iets te verwijderen. Ook de handleiding biedt mijns inziens geen soelaas. Hoe kan ik een ten onrechte op-/ingevoerd iemand verwijderen?

Offline FredericL

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
    • Généalogie personnelle et logiciel gratuit Ancestris
Re: Hoe verwijder ik een persoon?
« Reply #1 on: November 15, 2025, 12:15:04 »
Als nieuwkomer bij Ancestris heb ik gemerkt dat alle partners ook als kinderen van hun schoonfamilie worden vermeld.

==> Misschien zou een screenshot me helpen het probleem te begrijpen.

Ik kan geen manier vinden om iets te verwijderen. De handleiding is ook niet behulpzaam. Hoe kan ik een onjuist geregistreerde persoon verwijderen?

==> Door het contextmenu te openen met een rechtermuisknop.

Met vriendelijke groet

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #2 on: November 15, 2025, 12:27:43 »
Hallo Peter,

Zie ook de screenshots.

In de settings kun je aangeven of je bij een nieuw persoon ook gelijk beide ouders wilt hebben.
Verwijderen doe je in de treeview met het rightclick menu. "Geselecteerde eigenschappen verwijderen"

Zie ook de handleiding:  https://docs.ancestris.org/books/gebruikershandleiding/page/73-stamboom-overzicht-dynamic-tree
Scroll naar "Bouw de boom".

Hoop dat dit helpt.

Groetjes,
Tineke

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: November 15, 2025, 12:29:05 »
2e screenshot kwam niet mee, sorry.

Offline Peter vK

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: November 15, 2025, 15:45:47 »
Ah, veel dank voor jullie snelle reacties. De beide screenshots spreken boekdelen!

Offline Peter vK

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: November 17, 2025, 10:49:11 »
Inmiddels heb ik enkele ¨proef¨genealogieën gemaakt om te proberen om de logica van Ancestris te begrijpen.
Maar net zo min als het verwijderen van een ongewenste persoon is ook het verwijderen van een genealogie niet iets dat helder en simpel in de handleiding te vinden is.
Ik zal toch niet de enige zijn die tegen dit probleem aanloopt?
Dus: hoe verwijder je een genealogie uit je Ancestrisbestanden?
Bij voorbaat veel dank voor jullie hulp!

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #6 on: November 17, 2025, 11:56:40 »
Hallo peter.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt.
Ancestris heeft niet een eigen commando om een genealogie te verwijderen, dus om deze helemaal van je harddisk weg te halen.
Dat doe je buiten Ancestris om.

Of bedoel je een situatie zoals bijvoorbeeld hieronder, dat je dus meer dan 1 genealogie open hebt staan. (hier Kennedy en Bourbon)
En wil je dus eigenlijk één van de 2 afsluiten.
Daarvoor moet je eerst zorgen dat je de genealogie die je wilt sluiten geselecteerd hebt, dus dat je even op een tab geklikt hebt van de genealogie die dicht moet.
Daarna ga je naar het sluitkruisje, en ter controle houd je eerst even je muis stil boven dat kruisje.
Dan zie je een hint, met daarin de naam van de genealogie die Ancestris ziet als de geselecteerde.
Dit om fouten bij afsluiten te voorkomen.
Als de naam klopt, dan pas klik je op het kruisje en sluit deze genealogie. De andere blijft dan gewoon zichtbaar.

Ga je naar het welkomscherm, naar de middelste tab, dan zie je de zojuist gesloten genealogie nog wel staan. Je kunt hem dan weer openen door op de naam te klikken.

Hoop dat dit was wat je bedoelde.
groetjes,
Tineke

Offline Peter vK

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: November 17, 2025, 15:35:32 »
Dag Tineke, wederom dank voor je snelle reactie!
Ik bedoelde inderdaad het volledig verwijderen van een genealogie die enkel en alleen gebruikt is om te proberen te begrijpen hoe Ancestris wel of niet werkt. Zoiets zullen toch veel aspirantgebruikers maken om te doorgronden wat de mogelijkheden van het programma zijn (en aan welke voor de hand liggende mogelijkheden (nog) niet gedacht is).
Het verbaast mij dat iets dat zoiets simpels en elementairs niet is voorzien in Ancestris.
Een stevige waarschuwing voor mensen die overwegen Ancestris te gaan gebruiken lijkt mij dan ook op zijn plaats: maak geen proefgenealogie aan, want die raak je nooit meer kwijt!
Ik vind die onmogelijkheid tot verwijdering wel wat haaks staan op de overzichtelijke uitstraling die het programma bij de eerste aanblik wel heeft.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #8 on: November 17, 2025, 17:02:27 »
Hallo Peter,

Hoe bedoel je die raak je nooit meer kwijt?

Als ik bijvoorbeeld bij Microsoft Word kijk daar kun je vanuit Word ook geen document verwijderen! Je kunt wel een nieuw bestand aanmaken in Word en deze opslaan, maar als je daar ook bestanden aanmaakt om dingen uit te proberen, krijg je ook een hele berg bestanden op je harddisk.
Die moet je via dan buiten Word om, via de verkenner verwijderen/

Dat in Ancestris een proefGEDCOM nog op het welkom scherm zichtbaar blijft is normaal, hij is geopend geweest in Ancestris.
Maar dat zegt niks over of de werkelijk GEDCOM nog op iemands Harddisk staat. Als iemand die buiten Ancestris om heeft verwijderd (of verplaatst) weet Ancestris daar niks van.

Bij aanmaken van proefstambomen wordt gevraagd waar deze moeten worden opgeslagen, dus een gebruiker weet waar hij moet zijn om deze bestanden weer te verwijderen.

Groetjes,
Tineke

Offline Peter vK

• VIP
  • Jr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: November 18, 2025, 09:29:54 »
Het was flink zoeken op mijn nieuwe computer met Linux, maar het verwijderen is zowaar gelukt!
Ik ben gelukkig nog niet te oud om te leren. Nogmaals dank voor de uitleg!

Op die prachtige kaart met Ancestrisgebruikers (www.ancestris.org/users/index.html) zie ik dat ik vooralsnog de enige (geregistreerde) gebruiker in heel Zeeland ben  :'(
Ook bij het Zeeuws Archief is dit programma nog steeds volslagen onbekend.
Hoog tijd dus om hier wat zendingswerk te gaan doen!

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #10 on: November 18, 2025, 09:53:20 »
Hi Peter,

Fijn dat het gelukt is.

O en wat betreft bekendmaken, kijk hier maar eens: https://www.yory.nl/ancestris-software-geeft-je-volledige-controle-over-je-stamboom/
Dus er is wel al een poging gedaan om het meer bekendheid te geven. Maar als je mogelijkheden ziet in zeeland, ga je gang! ;D

Groetjes,
Tineke

(ps en ik ben 75 dus ach: hoe ouder hoe gekker toch  ;)  )

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Full Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
« Reply #11 on: November 25, 2025, 12:18:04 »
Hallo, Peter

Een wat vertraagde reactie op je berichten op het forum omdat ik een aantal dagen weg was. Je punten zijn gelukkig snel opgelost (die ervaring had ik ook, chapeau voor Tineke en Frederic!), maar ik wilde toch nog even reageren. Ook ik had destijds voor mezelf een proefgenealogie gemaakt....

De ervaringen die je beschrijft zijn zeker herkenbaar, m'n overstap van Reunion for MacIntosh naar Ancestris was best een stevige leercurve waarbij ik dus tegen vergelijkbare zaken aanliep. De online documentatie is weliswaar zeer uitgebreid, maar niet altijd even duidelijk en op onderdelen net wat te technisch. Wat dat betreft is het sterke punt van Ancestris in mijn ogen tegelijk ook een zwak punt: zoveel instellingsmogelijkheden maken het (eerste) gebruik niet eenvoudiger.

Dat gezegd zijnde ben ik na ruim een half jaar wel uitermate tevreden over Ancestris en de mogelijkheden die het gebruik van verschillende (beeld)schermen biedt. En ik ontdek nog steeds nieuwe dingen! Welbeschouwd "mis" ik maar twee zaken die Reunion wel heeft: automatisch "clusteren" van (nog) niet verbonden familielijnen en het weergeven van verwantschap met de bronpersoon (bv. grootvader/-moeder, oudoom/-tante) en dat gemis is overkomelijk.

Wat betreft de bekendheid van Ancestris zie ik wel een rol voor "ons" als gebruikers, onlangs constateerde ik bij het Stadsarchief Breda net als jij: volstrekt onbekend....

Succes!

Groeten,

Rolf