Author Topic: Relaties selectie  (Read 20434 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Jan J.W. Baas

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
Relaties selectie
« on: September 11, 2025, 18:44:15 »
Hallo Tineke,

Weet jij waarom de relatie kolom in het formulier Relaties niet meer te wijzigen is en beperkt tot de vijftien definities waarvan er 12 volstrekt overbodig zijn omdat in de naam kolom de echte relatie al vermeld wordt. De titel vader, moeder, zijn bij een huwelijk onvolledig of zouden "Vader van de bruid" of "Moeder van de bruidegom" moeten zijn. Voor mij is de functie van belang en wordt kort aangegeven wat het echt zijn. Getuige, Peetmoeder, Peetvader en Aangever zijn in mijn ogen de enige in legitieme documenten genoemde functies in deze.
Bij een geboorte is de functie van de vader vaak Aangever maar dat kan ook de Opa of de Oma zijn en in mij  database komt eenmaal een moeder voor in deze functie. Natuurlijk beperk ik mij in deze tot de bloedverwanten want buren en ambtenaren zijn slechts randfiguren in een stamboom en vormen slechts balast in de database.
Ik begreep uit de laatste reactie van Zurga dat nogal aan vrijheid van het verzamelen en definiƫren van gegevens wordt gehecht. Bij dit formulier wordt die vrijheid nogal beperkt.
Ik hoop oprecht dat de kolom voor redactie wordt vrijgegeven!

m.v.g.

Jan J.W.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: Relaties selectie
« Reply #1 on: September 12, 2025, 10:48:36 »
Hallo Jan,

Dat komt hierdoor: Zie plaatje.

Er zijn maar 15 ROLEs gedefinieerd tot nu toe.
Er wordt wel gevraagd om meer ROLEs in de GEDCOM groep zelf, maar die zijn er nu nog niet.
Dat kan nog wel even duren ook.

Wat je kunt doen is kiezen voor "OTHER" ("anders") en dan daarachter je eigen role zetten dus bijvoorbeeld Peetmoeder ed.

groetjes,
Tineke

Offline Jan J.W. Baas

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: September 13, 2025, 11:42:47 »
Hallo Tineke,

Mijn excuses, ik dacht dat het een programmeer-foutje was, het is dus gebeurd met de conversie naar GEDCOM 7.
Het maakte op mij de indruk dat de vensters een manier van verzamelen was binnen Ancestris maar er worden door FamiliySearch meer beperkingen opgelegd binnen de dataset. Jammer...
Het is nu interessant of deze dataset binnen Ancestris wel gekoppeld kan worden met de "Opmerkingen" of "Notitie" Tabel zodat je per koppeling een verduidelijking kunt geven. Hiervoor hoeft aan de structuur niets veranderd te worden en worden de gegevens wel transparant. Het "Anders" in de dataset is inderdaad een doekje voor het bloeden.
Ik had de vraag eigenlijk ook bij Zurga gelegd en die zal daar wel even over na moeten denken.
Toch bedankt voor de uitleg.

m.v.g.

Jan J.W.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: September 13, 2025, 13:58:02 »
Hallo Jan,,

Zie de officiele Association_structure.

Daar kun je dus een Notitite koppelen en je zou ook nog met de PHRASE dingen kunnen toevoegen.
Is dat wat je bedoeld?

Groetjes,
Tineke

Offline Jan J.W. Baas

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: September 14, 2025, 16:36:39 »
Hallo Tineke,

Het zou dus mogelijk zijn!
Als de structuur al bestaat, hoe voeg je die dan toe aan het formulier? Of is dat iets dat bij Zurga ligt?

m.v.g.

Jan J.W.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #5 on: September 15, 2025, 17:41:25 »
Hi Jan,

Dat gaat volgens mij het handigste met de GEDCOM editor.
Daarmee kun je doen watje wilt. MAAR je moet wel zorgen dat je alleen tags toevoegt die ook door de GEDCOM editor op een bepaalde plek toegestaan zijn.
Dan kun je niet fout gaan.

Kijk maar eens in het hoofdstuk van die editor.
Maar ook in het hoofdstuk over het starten met een stamboom e.d. staat hoe je met de GEDCOM editor kunt werken.

Dus ik zou zeggen, als je tenminste nog nooit met die editor gewerkt hebt, eerst even lezen dan wijst het zich vannzelf.

Succes,
Tineke