Author Topic: Ontbrekende plaatsjurisdicties na import  (Read 658 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Ontbrekende plaatsjurisdicties na import
« on: June 09, 2025, 13:13:21 »
Dit weekend importeerde ik een deel van mijn stamboom uit Reunion naar Ancestry. Dat ging allemaal goed, op de plaatsjurisdicties na. Met de handleiding op het laptopscherm en Ancestris op de beide schermen van de desktop aan de slag gegaan met het corrigeren. Dat ging minder...

Wat is het probleem? Bij het openen van het bestand krijg ik een waarschuwing. Klikken op het foutbericht doet niets, dus knop Header waarschuwingen repareren aangeklikt en naar het bestand gegaan.
Vervolgens blijkt in de Header PLAC FORM leeg en kan ik daar niets aan veranderen....

Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: Ontbrekende plaatsjurisdicties na import
« Reply #1 on: June 09, 2025, 13:46:28 »
Hallo Rolf,

(neem aan dat je bedoelde "uit Reunion naar Ancestris")  ;)

Wat gebeurde er precies direct na de import, want als er daar al iets fout is met de jurisdicties meld Ancestris het bij import.
Zelf zorg ik altijd dat ik Plaatsentabel bekijk want daar kun je precies zien aan de kolommen welke jurisdicties er zijn.

Direct na de import, dus voor je iets aanpast, krijg je dan al een foutmelding in dat import overzicht dat Ancestris geeft? Eventueel even de HELE import waarschuwingenlijst laten geven.

Wat staat er in de header die je krijgt als je een ouput van Reunion hebt gedaan? Dus niet inlezen in Ancestris maar even kijken via notepad of zo. Als het goed is staat er in de header een correcte PLAC.FORM.

Kijk dan ook even naar 1 of meer plaatsen in die file van Reunion, staan daar jurisdicties?

De screenshots die je geeft, de bovenste, is dat NAdat je dingen geprobeerd hebt, of VOOR je iets hebt gedaan.

Ik geef toe het is wat lastig om jurisdicties aan te passen soms, vandaar dat ik ook diverse extra screenshots en uitleg in de handleiding heb gezet.

Laat maar horen (en zien) wat jij ziet direct na importeren van je bestand.

Groetjes,
Tineke

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
« Reply #2 on: June 09, 2025, 16:23:16 »
Hallo, Tineke

Bedankt voor je snelle reactie! Ik bedoelde idd Ancestris, er zat ff een "Cupertino-tje" in de weg...

Zie bijlage voor wat ik te zien krijg als ik het bestand open. Ik kan dan helemaal niets, klikken op de foutberichten geeft geen reactie, ik kan ze in geen enkele bewerker openen...

Als ik met Teksteditor (de notepad van Apple) het in te lezen GEDCOM-bestand doorloop zie ik bij HEADER alleen staan "2 PLAC Nijlen". Ik zie verder geen FORM. Bij INDI zie ik wel de diverse andere ingevoerde plaatsen.

De screenshots die ik eerder stuurde zijn van de situatie waarin ik probeerde te veranderen, maar niets kon...

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: June 09, 2025, 16:31:49 »
Hallo Rolf,

Jammer dat je geen screenshot geeft van de header en eventueel het eerste stuk van je GEDCOM.
Zover ik het nu lees is je header fout, maar om het zekere te weten moet ik zien wat er staat.
Zonder screenshot zie ik dat niet. Alleen weet ik zeker dat "2 PLAC Nijlen" NIET in de header thuishoort.

Kun je eens sreenshot erbij doen van de header, en van een stukje bestand waar bv 2 plaatsen te zien zijn, dus hoe dat er in jouw GEDCOM uitziet? VOOR Ancestris er aan gezeten heeft dus rechtstreeks van REUNION?

Groetjes,
Tineke.

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
« Reply #4 on: June 10, 2025, 12:07:56 »
Mijn reactie van zojuist wordt niet verzonden. Aanvankelijk door te grote bijlagen, maar later ook met kleiner gemaakte bijlagen. Kan ik op een andere manier reageren en dan ook meer bijlagen tegelijk sturen?

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #5 on: June 10, 2025, 12:19:55 »
Bijlages moeten niet te groot zijn, maar je kunt natuurlijk ook alleen een bijlage of 2 bijlages sturen zonder post erbij, of een lege post, dat heb ik ook wel eens gedaan

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
« Reply #6 on: June 10, 2025, 13:20:12 »
In de hoop dat dit bericht wel verzonden wordt... Ik heb voor nu alle bijlagen verwijderd, maar krijg wel steeds een rode balk bovenin over eerder geüploade maar niet gekoppelde bestanden...

Ik leg eerst even uit wat ik vanochtend heb gedaan. Ik heb zowel het eerder gemaakte exportbestand van Reunion als het eerder in Ancestris binnengehaalde importbestand verwijderd zodat ik "met een schone lei" opnieuw kon beginnen.
Die schone lei was het maken van een gedcom-bestand en dat éérst bekijken in de teksteditor om daar screenshot 1 van te maken. Dat bestand heb ik geopend in Ancestris (screenshot 2) en vervolgens gekozen voor "Converteren". De conversie is correct verlopen (screenshot 3) waarna ik het importrapport te zien kreeg (screenshot 4).

Daarna het familiebestand geopend en bekeken hoe e.e.a. met de plaatsjurisdicties staat. Zelfde als gisteren, dus...

Ik zal zo twee lege berichten met de vier screenshots sturen. Dan denk ik maar de stappen van vanochtend opnieuw te doen en maar eens te kijken wat er gebeurt als ik bij de conversie de gegevens laat zoals ze zijn...

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
« Reply #7 on: June 10, 2025, 13:21:17 »
screenshots 1 en 2

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
« Reply #8 on: June 10, 2025, 13:21:59 »
screenshots 3 en 4

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
OPGELOST Re: Ontbrekende plaatsjurisdicties na import
« Reply #9 on: June 10, 2025, 13:33:36 »
En dat is dus gelukt, opnieuw importeren ZONDER te converteren. Via de plaatsentabel heb ik e.e.a. kunnen aanpassen.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #10 on: June 10, 2025, 13:38:35 »
Hi Rolf,

Fijn dan kun je toch verder.

groetjes,
Tineke.