Author Topic: Ancestris Users World Wide Map  (Read 2859 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline PJava

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
Ancestris Users World Wide Map
« on: May 28, 2025, 02:27:42 »
Hi,
Jeg har først lige "opdaget" Ancestris og skal nok lige lege lidt med indstillinger og muligheder, inden jeg beslutter om jeg vil droppe Legacy til fordel for Ancestris. Jeg har brugt Legacy i mere end 20 år, så ikke så nemt at slippe, men efter som Legacy ikke har en Linux udgave og jeg vil væk fra Windows, kigger jeg efter alternativer.

De 3 første ting der tiltaler mig, ved Ancestris er:

Det er gratis - hvis det da ellers bliver ved med at være det. (Har oplevet med andet program, ikke slægtsprogram, at man siger der altid vil være en gratis version, indtil der er brugere nok og systemet er testet, så fjerne man alt om at være gratis.). Har ikke noget imod at donere hvis det er det rigtige for mig, jeg betalt også for en registreret udgave af Legacy 7.5

Der er en Linux udgave - selvom det var lidt svært at få til at kører. Ikke Ancestris fejl, men min manglende viden om Linux, tror jeg. Kunne ikke få det til at kører med Java 24, så installerede Java 8 og så køre det.

Det ser ud til de fleste, hvis ikke alle, andre slægts programmer gemmer i en database, hvorimod Ancestris gemmer direkte i gedcom fil, så man er sikker på hver eneste ændring er med i gedcom filen.

Og så et spørgsmål:
Hvor har i "hugget" eller "købt" jeres data i Ancestris Users World Wide Map?
Selvom jeg først lige har registreret her, med username, står jeg med fuldt navn og som Win8.1 bruger, på kortet!!

Jeg kan ikke rigtig finde info om hvad der sker med RIN numre fra mit Legacy, men måske det løser sig når jeg importere gedcom filen. (Ville bare gerne være lidt forberedt)

Edit: RIN bliver til ID I numre, men naa jeg soeger paa ID I1 til ID I9 dukker de ikke op, kun fra ID I10 og op efter.

Hilsen P Java
« Last Edit: May 28, 2025, 04:34:35 by PJava »

Offline FredericL

• VIP
  • Hero Member
  • *
    • View Profile
    • Généalogie personnelle et logiciel gratuit Ancestris
Re: Ancestris Users World Wide Map
« Reply #1 on: May 28, 2025, 06:43:02 »
Hej Hilsen,

Mange tak for din besked. Som svar på dine spørgsmål:

Ja, Ancestris er gratis og vil forblive det, fordi vi er en non-profit frivillig organisation, og vi har ikke brug for denne aktivitet for at leve, selv om vi bruger meget tid på den. Vi udviklede Ancestris og grundlagde foreningen hovedsageligt af de samme grunde som dig. Vi ønsker ikke, at slægtshistoriske data skal holdes fanget af software, hvilket forklarer, hvorfor Ancestris er gratis og udelukkende er baseret på Gedcom-formatet uden nogen proprietær database.
Det besvarer to af dine spørgsmål.

Du har sandsynligvis installeret Ancestris version 12, som fungerer med Java 8. Ancestris version 13 fungerer med Java 17. Java 24 vil snart blive understøttet af Ancestris.

Med hensyn til brugerkortet er det, som du kan se på kortets hjemmeside, frivilligt at registrere sig på kortet. Det er op til brugeren at udfylde sin e-mailadresse og sine kontaktoplysninger og bekræfte, og så modtager vi anmodningen og indtaster navnet på kortet og giver en skriftlig bekræftelse. Faktum er, at vi bestemt ikke har stjålet eller købt disse oplysninger. Som nævnt ovenfor er det ikke vores hensigt at gøre forretninger med Ancestris, og vi har ikke råd til at købe noget sådant.
Før det nuværende system blev indført for meget længe siden, skulle man have haft en udveksling med en person fra Ancestris og testet Ancestris. Vi havde ingen anden måde at lære dig at kende på. Jeg vil finde ud af mere om det gamle system. Jeg har derfor fjernet dit navn fra listen og vil tilføje det igen, hvis du gør det under det nye system.

Ved import til Ancestris konverteres RIN'en ikke og forbliver som den er i Ancestris. Hvis dette RIN er konverteret i Legacy på eksporttidspunktet i de individuelle identifikatorer (Ixxx), vil det blive fundet i identifikatorerne i Ancestris. Det er op til Legacy at placere det på sin endelige plads.

Med venlig hilsen
Frederic

Offline PJava

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: May 28, 2025, 08:07:55 »
Mange tak for hurtig svar.

Jeg var bare lidt overrasket over at se mit fuld navn og placering paa kortet, uden jeg havde tastet noget ind. Har ikke noget mod det og vil nok laegge ind paa kortet senere.

Jeg syntes det ligner en fejl i Cygnus editoren, naar man i soegefeltet oeverst skriver "I1" eller "I5", saa dukker personerne ikke op. Fra "I10" og op efter virker det rigtigt.
Jeg har alle mine data liggende i Mapper med RIN nummer som navn, men kun lige linie med RIN nummer + person navn. En faetter f.eks. staar kun med RIN nummer og hvis han har RIN 7, som  i Ancestris nu hedder ID I7, saa dukker han ikke op ved en soegning i Cygnus Editor. Ved ikke om det er en fejl eller jeg goer noget forkert, som sagt er jeg lige startet med Ancestris.

Kan jeg indsaette et link i Cygnus Editoren saa den aabner mine RIN mappe?

Hilsen P Java

Offline Zurga

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: May 28, 2025, 17:05:18 »
Jeg håber, jeg forstår dit problem. Jeg bruger en automatisk oversætter til at forstå dig og besvare dine spørgsmål.
Jeg syntes det ligner en fejl i Cygnus editoren, naar man i soegefeltet oeverst skriver "I1" eller "I5", saa dukker personerne ikke op. Fra "I10" og op efter virker det rigtigt.
Cygnus-editoren har ikke noget søgefelt.
Øverst findes Ancestris' generelle søgning, som er uafhængig af forlag.
Søgningen udføres på alle felter i GEDCOM-enhederne og giver direkte, hvad den finder i henhold til input.
Sørg for, at den identifikator, du leder efter, er »I1« og ikke »I01«.
Generelt ændrer vi ikke, hvad vi finder i GEDCOM-filen, når vi indlæser data.
Der bør være de samme identifikatorer i den oprindelige fil og når de vises i Ancestris.
Du kan bruge GEDCOM-editoren til at kontrollere indholdet af identifikatoren og RIN-tagget (som heller ikke bør være ændret).

Jeg har alle mine data liggende i Mapper med RIN nummer som navn, men kun lige linie med RIN nummer + person navn. En faetter f.eks. staar kun med RIN nummer og hvis han har RIN 7, som  i Ancestris nu hedder ID I7, saa dukker han ikke op ved en soegning i Cygnus Editor. Ved ikke om det er en fejl eller jeg goer noget forkert, som sagt er jeg lige startet med Ancestris.
Ancestris ændrer ikke data, når en GEDCOM-fil åbnes eller importeres.
Der er ingen grund til, at du ikke skulle kunne finde dit identiske RIN-tag.
Det er dog muligt, at din fil indeholder oplysninger, der er lidt anderledes, end du troede, f.eks. 0'er foran dine identifikatorer.
Kan jeg indsaette et link i Cygnus Editoren saa den aabner mine RIN mappe?
Det er ikke muligt.
Der er ingen Ancestris-funktion, der giver dig mulighed for at åbne indholdet af en diskmappe direkte.

Zurga