Author Topic: Validering af Gedcom format  (Read 2392 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline joehansen

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
Validering af Gedcom format
« on: December 19, 2024, 13:12:15 »
Hej
Når jeg validerer min Gedcom i Ancestris (Værktøjer->Validering af Data og gedcom format) får jeg et resumé med 16.209 fejl, der består af to typer af fejl:
Ugyldige værdier og Gyldigt Datoområde. De ugyldige værdier er hovedsagelig relateret til datoer for fødsel, dåb, konfirmation mv., og en typisk fejlmeddelelse er: INDI:BIRT:DATE indeholder ikke en gyldig værdi. MEN når man ser på gedcomfilen ser værdien korrekt ud. Har forsøgt med mange dato formater, men det synes umuligt at rette. Gyldigt Datoområder handler også om datoer. Eksempel på fejlmeddelelse: Dato (5 NOV 1883) med år udenfor det tilladte område (fra år 0 til år 100). Kan heller ikke rette det til noget der fjerner fejlmeddelelsen.
De nævnte fejl udgør tilsammen 16.202, altså stort set dem alle. De resterende 7 kan jeg rette uden problemer.
FYI: Jeg har importeret en Gedcom 5.5 fra Legacy, og anvender Notepad++ til redigering af Gedcom filen.
Jeg vil sætte stor pris på om nogen kan hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Jørgen
En nybegynder i Ancestris og ny i dette Forum.

Offline Zurga

• VIP
  • Supernatural Member
  • *
    • View Profile
Re: Validering af Gedcom format
« Reply #1 on: December 19, 2024, 14:07:29 »
Du kan definere det gyldige datointerval i indstillingerne. (Fanen »udvidelse« og derefter »validering«).
De oprindelige værdier er fra 1 til 3000.
Dette burde rette nogle af dine fejl.

Zurga

Offline joehansen

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: December 19, 2024, 20:01:50 »
Mange tak for svar.
Jeg fandt ud af det.
Under Indstillinger->Udvidelser->Validering skal der under levetid skrives de årstal som slægten spænder over, dvs. Tillad år fra: sættes fx til 1500 til 2050.
Maximum aldersforskel mellem søskende kan sættes til et stort tal fx. 300 det vil også fjerne en del fejl.
Vedlægger lige et skærmdump af min opsætning.
Andre fejl jeg fik rettet var tagget "2 Quay 4", der skal rettes til "2 Quay 3" som handler om sikkerhed af kilden. Legacy bruger tallet 4 for sikkerhed, men i Gedcom anvendes maksimalt tallet 3 for største sikkerhed.
En fejl som jeg også fik rettet var nogle tags under FAMC tagget fra Legacy vedr. Adoperet og Plejebarn. Tagget, der skal anvendes er PEDI under FAMC med de mulige værdier: adopted - birth - foster - sealing.
adopted = indicates adoptive parents.
birth = indicates birth parents
foster = indicates child was included in a foster or guardian family
sealing = indicates child was sealed to parents other than birth parents

Nu har jeg en fejlfri Gedcom 7.0.13.
Med venlig hilsen
Jørgen

Offline ebea

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: December 29, 2024, 13:43:07 »
Hej Joehansen!

Og velkommen til Ancestris (Forum) ;)

Og godt at du fik løst problemerne, med Gedcom.

Der sker normalt ikke meget på den danske version af forummet, så derfor ser jeg først dit spørgsmål, nu. Bedre sent, end aldrig!

Godt Nytår!

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Dare to jump and follow your dreams.
    • View Profile
    • Motherware
« Reply #4 on: December 29, 2024, 19:04:53 »
Hej Joehansen

Jeg vil gerne tilføje noget til indlægget fra den 19. december 2024, kl. 21:01:50.

Konklusionen dér er, at GEDCOM-filen nu er fejlfri.

Men efter min mening er det ikke korrekt at sige dette. Dette fordi GEDCOM-filen i sig selv ikke er ændret; det er kun indstillingerne, der er blevet justeret, så "fejlene" ikke længere vises.

For det første vil jeg påpege, at det ikke altid drejer sig om "fejl". Ofte er det advarsler fra Ancestris om en situation, der ikke lever op til, hvad der forventes.
For eksempel en mor på 60 år. Som indstillingerne i det vedhæftede skærmbillede viser, er den maksimale alder for en mor i din opsætning nu sat til 100 år.
Det betyder, at hvis en mor har fået et barn (i det mindste ifølge GEDCOM-filen) i en alder af 60 år, vil Ancestris ikke længere rapportere det.
Men det betyder også, at du ikke længere kan opdage, om der muligvis er en reel fejl i filen, for det er selvfølgelig meget usandsynligt, at en mor får et barn, når hun er 60 år.
Måske er der tale om en fejlagtigt indtastet fødselsdato eller noget lignende.
Men med dine nuværende indstillinger er dette ikke længere synligt.

Jeg har vedhæftet et skærmbillede af mine indstillinger.
Men da de selvfølgelig ikke er læsbare for en dansker (jeg er hollænder), har jeg vedhæftet det identiske skærmbillede fra en dansk version af Ancestris.
De værdier, jeg har indtastet dér, er med vilje valgt for at gøre eventuelle reelle problemer synlige, så jeg ved, hvilke personer eller familier jeg skal undersøge for at fjerne de faktiske fejl fra min GEDCOM-fil.

Det er naturligvis meget frustrerende at modtage en så lang liste med advarsler (og fejl).
Og jeg ved, hvad jeg taler om, for da jeg begyndte med Ancestris og importerede en GEDCOM-fil fra det hollandske program Aldfaer, fik jeg en liste med omkring 19.000 "fejl".

Jeg var heller ikke glad for det, kan jeg sige. Det viste sig dog, at en stor del af disse advarsler stammede fra mangler i min originale Aldfaer GEDCOM-fil.
Det program tager sig ikke særligt nøje af at følge GEDCOM-standarden korrekt. For eksempel kan forskellige datostrukturer, som Aldfaer selv tillader, ikke overføres korrekt til GEDCOM, når jeg genererer en GEDCOM-fil fra Aldfaer.
Aldfaer tillader indtastning af oplysninger og datoformater, der ikke kan konverteres til korrekt GEDCOM-format.
Resultatet var, at jeg sad med en enorm bunke "fejl".

Spørgsmål:
Så du disse "fejl", første gang du kørte en validering på en allerede importeret GEDCOM-fil i Ancestris, eller så du dem også, da du ved det sidste trin af importen bad om den FULDE liste over afvigelser?

Jeg tror nemlig, at de fleste mennesker er så glade for, at importen til Ancestris fra deres gamle program ser ud til at lykkes, at de sjældent beder om den FULDE liste med meddelelser, men bare klikker "OK" for hurtigt at kunne gennemse den konverterede fil.

I mit tilfælde bad jeg altså om den fulde liste.
Og da der på det tidspunkt endnu ikke fandtes en særlig importfunktion for en Aldfaer GEDCOM-fil i Ancestris, fik jeg de 19.000 "fejl".

Derefter skrev jeg sammen med Zurga, og han formåede, efter at jeg havde sendt min originale Aldfaer GEDCOM-fil, at håndtere størstedelen af problemerne via den nye Aldfaer-importfunktion.
For eksempel blev forskellige underlige datostrukturer i Aldfaers GEDCOM-fil pænt konverteret til korrekt GEDCOM-format af den nye Ancestris-importfunktion.

Nu kan jeg se, at GEDCOM-filen her stammer fra Legacy, og der har længe eksisteret en særlig importfunktion for Legacy i Ancestris.
Hvordan håndterer denne importfunktion datoer fra Legacy?
Er datoerne forkerte i deres format, eller er det, som jeg tidligere nævnte, måske rigtige fejl i selve GEDCOM-filen, fx tastefejl, der blev lavet ved indtastning af en dato i Legacy?

Disse kommentarer er absolut ikke ment som kritik, men snarere for at understrege, at Ancestris ikke uden grund har en meget omfattende validering.
Selv ved mine første forsøg med Ancestris var jeg virkelig ikke glad for den lange liste.
Men nu er jeg det.
Den hjalp mig nemlig enormt med at få min GEDCOM-fil virkelig "ren" og finde alle de REELLE fejl i min fil.

Held og lykke med Ancestris.

Mother10
(Tineke)