Author Topic: Dubbele Bronnen  (Read 1596 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jan J.W. Baas

• VIP
  • Full Member
  • *
    • View Profile
Dubbele Bronnen
« on: July 28, 2024, 08:19:23 »
Hallo Tineke,

Het valt echt niet mee om fatsoenlijk bronnen toe te wijzen aan personen en gebeurtenissen en ik zie dat dat niet alleen in het Nederlands is.
Ik heb even wat geëperimenteerd met de inbreng- methodes en denk dat ik er wel zoń beetje uit ben.
Het leed wordt grotendeels veroorzaakt door de programeermethode van Ancestris zelf.

Bij het toewijzen van bronnen en een tekst die daarbij hoort in de GEDCOM editor kun je het geheel op eigen wijze inrichten en worden bij de persoonstabellen ook keurig de vakjes van de tekst gevuld. (Hier werkt de knippen en plakken methode tijdbesparend)

Cygnus doet al een aantal dingen automatisch, en daar zit hem de crux. Zodra je een bron-veld invult gaat Cygnus er van uit dat de bron uniek is en maakt een sleutel aan. De tekst die je als bron-titel gebruikt wordt geheel buiten beschouwing gelaten ook al is die uniek op zich.
Gevolg is dat bij een gebeurtenis die naar dezelfde bron moet verwijzen met knippen en plakken weer even zo vrolijk een nieuwe sleutel aangemaakt wordt en je dus voor één bron twéé sleutels krijgt.
Dit kun je vermijden door bij de gerelateerde gebeurtenis de bron op te vragen met het groene plusje en dat is pas echt frustrerend want dan zit zomaar 15 tot 20 seconden naar een draaiend wieletje te kijken.

Ik begrijp dat een bron een unieke entiteit moet zijn maar de methode waarop dat gehandhaafd wordt vindt ik frustrerend, dat moet intuitiever kunnen.

Er staat een screenshot klaar met een uitleg maar hij is te groot voor jullie postbus

Met vriendelijke groet,

Jan Baas