Author Topic: Almanak  (Read 1994 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 266
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Almanak
« on: August 20, 2024, 07:32:19 »
Hej alle sammen,

For to dage siden spurgte nogen på det engelske forum, hvordan man kunne lave en almanak. Han ville gerne lave en for Australien.
Desværre har jeg ikke fået nogen svar på det endnu.
Men det gik op for mig, at der heller ikke er nogen almanak for Danmark.
Og da dette er et af de få andre fora med nylig aktivitet, poster jeg også en besked her.

Er der nogen her, der synes, det kunne være en god idé at lave en almanak for Danmark?
Ingen er selvfølgelig forpligtet til noget, men da der endnu ikke er noget for de danske folk, kunne det måske være en sjov opgave.

Almanakken er en såkaldt "plain text" fil, lavet med en simpel editor som Notepad. Bestemt ikke med Word eller lignende.

Filen består af tekstlinjer, opdelt i sektioner, adskilt af et semikolon ( ; ).

Forklaringen står i filen selv.
Jeg vedhæfter her to eksempler: den NL (nederlandske) almanak, oprindeligt startet af Avernes og videreudviklet af mig, og den US almanak, helt lavet af Avernes.
I begge filer står forklaringen på engelsk i headeren, hvordan filen skal se ud.
Så hvordan linjerne skal struktureres.

BEMÆRK:
Headeren på NL-filen (den nederlandske almanak) har den nyeste forklaring, også på engelsk!!

Der hvor der bruges "nl" i den nederlandske almanak, og "us" i den amerikanske, skal der selvfølgelig stå "dk" i den danske almanak.
Således genkender Ancestris, hvilket land linjen vedrører.

I princippet står linjerne i kronologisk rækkefølge, men det er ikke strengt nødvendigt.
Det er dog praktisk for os mennesker.
I den nederlandske almanak har jeg afveget fra dette et par steder.
For eksempel har jeg samlet alle sygdomme og plager med en overskrift over dem.
Det samme gælder alle oversvømmelser og lignende, for vores land har haft en del af dem.

Den nemmeste måde er nok at lægge den amerikanske almanak fra dette opslag ved siden af Ancestris, som også viser en tidslinje kun for USA.
På den måde kan du tydeligt se, hvor Ancestris placerer/benytter visse informationer.

Handlinger i Ancestris:
Menuen "Vis / Tidslinje" præsenterer tidslinjen.
Den visning har en indstillingsknap øverst til højre, hvor du kan indstille almanakken til land og kategori, der skal være synlig.
Kategori er parameter 7 i den engelske forklaring i almanak-filen.
Gennem den skærm kan du også tilføje en almanak som en *.almanac fil.
På den måde kan du teste den.

Gennem "Lister og Rapporter" (Liste / Almanak) kan du udskrive almanakken.

Når almanakken er færdig, kan du sende filen til Frederic, og han vil tilføje den.

Venlig hilsen,
Tineke
« Last Edit: August 20, 2024, 08:18:19 by mother10 »

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 266
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Re: Almanak
« Reply #1 on: August 20, 2024, 08:22:57 »
Endnu en lille tilføjelse:

Her er den danske almanak som den er nu, der er kun 2 linjer.

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 266
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Re: Almanak
« Reply #2 on: August 28, 2024, 12:47:31 »
Hej alle sammen,

Lige en kort bemærkning, hvis nogen går i gang med at arbejde på almanakken:

Det kan være nyttigt at skrive her, hvis du går i gang med den. Ellers er der måske flere, der arbejder på den samtidig, og så kan det hele blive rodet sammen. ;) ;)

Venlig hilsen, 
Tineke

Offline PTS

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 64
    • View Profile
    • Sørensen og Neumann
Re: Almanak
« Reply #3 on: September 13, 2024, 17:13:38 »
Hej.
Jeg lavede den danske udgave af Almanac som et forsøg for mange år siden.


Lige nu arbejder jeg på at udvide den. Det bliver med Danske regenter fra Gorm de Gamle til Kong  Frederik X


Jeg arrangerer det i et regneark og hvis der er andre der vil bidrage, kan jeg samle det i et ark og så kan det offentliggøres som en almanacfil,  når der er kommet nyt til.


Hvis du vil hjælpe med et bidrag så lav det i et regne ark med følgende opsætning, 1 oplysning pr. kolonne:
# Startdato (ååmmdd eller åååå)
Slutdato (ååååmmdd eller åååå)
Land (ISO=dk)
Stat(Mest USA mm.)   
Region(Kunne være Fyn eller Jylland mm)
Vigtighed (0-9 hvor 0 er mest vigtig)
Type (se #7)
Beskivelse (ISO eks.: dk=tekst en=text - Der kan laves i flere sprog i hver sin kolonne)

Spørg hvis du er i tvivl så der ikke laves spildt arbejde.


Her er lige hele forklaringen til felternes opbygning og syntax:
---
# Parameter #1 : Start Date. The format to use is : YYYYMMDD (year, month and day)
# YYYYMM and YYYY are allowed.
# (The whole line is ignored if this date is omitted)
# Parameter #2 : End Date. The format to use is : YYYYMMDD (year, month and day)
# YYYYMM and YYYY are allowed.
# Parameter #3 : Country (iso code) concerning that event
# Please check this url :
# dz : Algeria
# ad : Andorra
# be : Belgium
# ca : Canada
# fr : France
# de : Germany
# it : Italy
# lu : Luxembourg
# no : Norway
# pl : Poland
# es : Spain
# se : Sweden
# ch : Switzerland
# gb : United Kingdom
# us : United States
# Parameter #4 : State
#
# Parameter #5 : Region
# Please check this url :
#
# Parameter #6 : Importance of this event (a positive integer value, between
# 0 to 9), with :
# 0 = major important event. This event will be displayed, always.
# 1 = important event.
# 2 = less important event.
# etc...
# Parameter #7 : Type, with :
# a = Agriculture
# c = Climate
# m = Epidemic
# h = Starvation
# k = Disaster
# t = Demography
# i = Inventions
# y = Discoveries
# s = Day-to-day life
# e = Miscellaneous events
# w = Major wars and treaties
# v = Battles
# f = Fundamental events
# p = Political events
# g = Genealogy
# r = Kings, Presidents
# u = Other famous people
# j = Painting, photography
# n = Music and dance
# l = Litterature
# z = Movie, theatre, videos
# b = Anniversary and birth
# d = Death
# x = Wedding
# A list of types is allowed, e.g. "wp" describes an event
# in the context of a war with political proportions.
# Parameter #8 : The event description in a specific language - a prefix
# of a valid ISO-639 language code is required:
# de = German
# nl = Dutch
# en = English
# fr = French
# it = Italian
# You can add a specific parameter for the #8 parameter, which
# is "TITLE:". This way, this title will be used by Ancestris
# in another report. Be careful, the sentence that follows
# "TITLE:" has to be no more than 45 characters long.
# See the example given below.
# Parameter #9 : If you have used the parameter TITLE for #8, add the event
# description in a specific language there. Similar to #8, a
# prefix is used:
# de = German
# nl = Dutch
# en = English
# fr = French
# it = Italian
# Parameter #10+:More event descriptions in different languages (again
# separated by '
Med venlig hilsen
Preben Sørensen

Ancestris version 12 på Windows 11

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 266
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Re: Almanak
« Reply #4 on: September 13, 2024, 17:38:59 »
Hej Preben,

Hvor er det dejligt, at du vil arbejde på Danmarks almanak! Men kan du også bruge de nye engelske forklaringstekster? De, der står her nu, stammer vist nok fra det franske Excel-ark og er en smule forældede.

Der er lavet en ny opstilling til alle almanakker, som nu er placeret øverst i hver almanakfil. Dette skyldes ændringer i almanakfilen, herunder parameteren "Title". Vi laver ikke længere almanakker via det franske Excel-ark. Derfor havde jeg vedhæftet de nye filer til dette opslag.

For en sikkerheds skyld vil jeg indsætte den opdaterede engelske forklaring nedenfor i opslaget igen. Der er også nogle eksempler med.

Tak på forhånd for al din indsats!

Venlig hilsen,


Mother 10


=====================================

# The format of this file is as follows:
#
# All blank lines and those beginning with "#" are considered as comments
# and thus ignored.
#
# One historic event per line with (minimum) 6 parameters separated by ";"
#
# Parameter #1 : Start Date. The format to use is : YYYYMMDD (year, month and day)
#                YYYYMM and YYYY are allowed.     
#                (The whole line is ignored if this date is omitted)
# Parameter #2 : End Date. The format to use is : YYYYMMDD (year, month and day)
#                YYYYMM and YYYY are allowed.     
# Parameter #3 : Country (iso code) concerning that event
#                Please check this url :
#                http://www.iso.org/iso/fr/english_country_names_and_code_elements
#                dz : Algeria
#                ad : Andorra
#                be : Belgium
#                ca : Canada
#                dk : Danmark
#                fr : France
#                de : Germany
#                it : Italy
#                lu : Luxembourg
#                no : Norway
#                pl : Poland
#                es : Spain
#                se : Sweden
#                ch : Switzerland
#                gb : United Kingdom
#                us : United States
# Parameter #4 : State
#                Please check this url : https://www.iso.org/obp/ui/#iso:code:3166:US
#               
# Parameter #5 : Region
#                Please check this url :
#               
# Parameter #6 : Importance of this event (a positive integer value, between
#                0 to 9), with :
#                0 = major important event. This event will be displayed, always.
#                1 = important event.
#                2 = less important event.
#                etc...
# Parameter #7 : Type, with :
#                a = Agriculture
#                c = Climate
#                m = Epidemic
#                h = Starvation
#                k = Disaster
#                t = Demography
#                i = Inventions
#                y = Discoveries
#                s = Day-to-day life
#                e = Miscellaneous events
#                w = Major wars and treaties
#                v = Battles
#                f = Fundamental events
#                p = Political events
#                g = Genealogy
#                r = Kings, Presidents
#                u = Other famous people
#                j = Painting, photography
#                n = Music and dance
#                l = Litterature
#                z = Movie, theatre, videos
#                b = Anniversary and birth
#                d = Death
#                x = Wedding
#                A list of types is allowed, e.g. "wp" describes an event
#                in the context of a war with political proportions.
# Parameter #8 : The event description in a specific language - a prefix
#                of a valid ISO-639 language code is required:
#                de = German
#                nl = Dutch
#                en = English
#                fr = French
#                dk = Danmark
#                it = Italian
#                You can add a specific parameter for the #8 parameter, which
#                is "TITLE:". This way, this title will be used by Ancestris
#                in another report. Be careful, the sentence that follows
#                "TITLE:" has to be no more than 45 characters long.
#                See the example given below.
# Parameter #9 : If you have used the parameter TITLE for #8, add the event
#                description in a specific language there. Similar to #8, a
#                prefix is used:
#                de = German
#                nl = Dutch
#                en = English
#                fr = French
#                it = Italian
# Parameter #10+:More event descriptions in different languages (again
#                separated by ';')
#
#
# Here's an example for Bruxelles rising.
#
# 15880509;;fr;;;6;P;fr=Le Duc de Guise entre dans Paris;de=Der Herzog von Guise betritt Paris;en=The Duke of Guise enters Paris
#
# You can define a short description before the full description with "TITLE:" mark to be displayed when short value is needed
# For example
# 1540;;;;;0;p;en=TITLE:De Soto explores Southeast;en=Spanish explorer Hernando de Soto explores the Southeast
#
# The TITLE parameter can be put before each translation
# 15880509;;fr;;;6;P;fr=TITLE:Le Duc de Guise dans Paris;fr=Le Duc de Guise entre dans Paris;de=TITLE:Herzog von Guise in Paris;de=Der Herzog von Guise betritt Paris;en=TITLE:Duke of Guise in Paris;en=The Duke of Guise enters Paris
#
« Last Edit: September 13, 2024, 17:48:51 by mother10 »

Offline PTS

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 64
    • View Profile
    • Sørensen og Neumann
Re: Almanak
« Reply #5 on: September 16, 2024, 21:34:39 »
Hej.
Hvad er den videre procedure når jeg har en fil jeg gerne vil teste?


Kan man selv teste lokalt, som tidligere?
Med venlig hilsen
Preben Sørensen

Ancestris version 12 på Windows 11

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 266
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Re: Almanak
« Reply #6 on: September 17, 2024, 09:05:57 »
Hej Preben,

For at teste almanakken, skal du gøre følgende:
Sørg for, at du giver almanakken et særskilt navn, der er let genkendeligt, f.eks.: "almanacnew".
Sørg også for, at filens udvidelse er "*.almanac".

Handlinger i Ancestris:
Gå til menuen "Vis / Tidslinje" for at vise tidslinjen.

Denne visning har en indstillingsknap øverst til højre (settings-knap), hvor du kan indstille almanakken til et land og vælge de kategorier, der skal vises.
Klik på den knap, og gå derefter til det andet faneblad "Almanac".

Nederst er der en knap, der hedder "Tilføj almanak". Når du klikker på den, kan du finde din almanak og tilføje den.
Når Ancestris har indlæst almanakken, vil du se det nye navn i listen til venstre, så du ved, hvilken der er den nye.

Deaktiver alle andre almanakker, undtagen din egen.
Så kan du se til højre, hvilke kategorier der er i din almanak.

(Kategori er parameter 7 i den engelske forklaring i almanak-filen.)

På den måde kan du teste. Du opretter en tidslinje via menuen "Vis / Tidslinje".
Bemærk, at du kun vil se almanak-forekomster, der falder inden for tidsrammen for din GEDCOM-fil.
Hvis du f.eks. har en konge fra år 1600, men ingen personer i din GEDCOM-fil, der levede i den periode (f.eks. hvis din ældste person er født i 1710), vil du ikke se det afsnit af almanakken.
Det nemmeste er derfor at tilføje to dummy-personer i din fil, én omkring år 500 og én i dag.
Så vil hele perioden i din almanak blive dækket, og du kan se alle poster.

Via "lister og rapporter" kan du udskrive almanakken.

Jeg håber, det er klart,
Held og lykke!

Mange hilsener,
Mother10

Offline PTS

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 64
    • View Profile
    • Sørensen og Neumann
Re: Almanak
« Reply #7 on: September 22, 2024, 09:54:28 »
Hej.


Jeg indstiller arbejdet med Almanac funktionen, til jeg får bedre tid og finder en mere overskuelig måde at indtaste og redigere filen på.


God søndag derude.
Med venlig hilsen
Preben Sørensen

Ancestris version 12 på Windows 11

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 266
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Re: Almanak
« Reply #8 on: September 24, 2024, 17:23:20 »
Hej Preben,

Hvor ærgerligt, men jeg forstår det godt. Det er også en hel del arbejde, især når det ikke går, som man ønsker.

Det gør ikke noget. Måske en anden gang!

Venlig hilsen,
Mother10