Author Topic: Vraag: Wijzigingen en instellingen voor het gebruikte monospaced lettertype  (Read 1162 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Hallo allemaal,

Ik werk aan het aanpassen van blauwdrukken en heb daar vragen over.
Maar deze vraag is ook voor alle andere schermen waar monospaced lettertypen worden gebruikt, waaronder:
Documentenscherm (bijvoorbeeld het tijdlijnrapport)
Blauwdrukscherm, de HTML-box.
Maar er kunnen er meer zijn.

Het zou heel nuttig zijn als deze een ander lettertype en een andere lettergrootte zouden gebruiken.
Voor mij ziet de lettergrootte op de bovengenoemde schermen er nu erg grijzig, erg dun en nauwelijks leesbaar uit.
Ik heb geëxperimenteerd met enkele monospaced lettertypen en het lijkt alsof de huidige lettergrootte op die schermen, zoals gebruikt door Ancestris nu, maat 8 of zoiets is.
Wat veel te klein is voor het doelpubliek van Ancestris, naar mijn mening.

Het zou geweldig zijn als we in de algemene instellingen zelf een monospaced lettertype en lettergrootte konden kiezen, dus op het voorkeurenscherm.

Ik heb geëxperimenteerd met lettertypen die aanwezig waren op de drie systemen waarop Ancestris kan draaien, of, zo niet, konden worden geïnstalleerd op die systemen. Ik denk dat Ancestris een lettertype zou kunnen installeren als het niet aanwezig was, toch?

Ik heb de volgende lettertypen eerst geprobeerd met lettergrootte 11:
  • Courier New
  • Consolas
  • DejaVu Sans Mono
  • Menlo
  • Droid Sans Mono
  • Roboto Mono
  • Ubuntu Mono
  • Fira Code
De resultaten zijn te zien op de screenshots:
eerste screenshot: 1,2,3,4 van links naar rechts.
tweede screenshot: 5,6,7,8 ook van links naar rechts.
Ik heb de originele HTML-box van het blauwdrukscherm als referentie aan de linkerkant van elk gekozen lettertype.
(Hoop dat de screenshots leesbaar zijn, aangezien dit forum echt beperkt is in wat je kunt uploaden, in grootte en aantal)

(vervolgd in de volgende post)

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Volgende deel, en screenshots, in de volgende post vanwege forumbeperkingen.

Na het testen met de acht verschillende lettertypen, zoals in de vorige post, heb ik slechts één van de lettertypen geprobeerd, niet per se mijn meest favoriete, met andere lettergroottes om te zien of dat een verschil zou maken.

Screenshot 1: lettergrootte 8 bovenaan, maat 9 onderaan.
Screenshot 2: lettergrootte 10.

Voor mij ziet het er zeker veel beter uit met een iets grotere lettergrootte en een ander lettertype.

Nu mijn vraag:
Is er hier iemand anders die mijn verzoek kan/wil steunen, iemand anders die problemen heeft met dit kleine en grijze lettertype?
(Er moeten veel "oudere" mensen zijn, denk ik, die hetzelfde probleem kunnen hebben)

Ik zou het fijn vinden als gebruikers zelf hun meest gewenste monospace lettertype kunnen kiezen.
Aangezien iedereen zijn eigen voorkeuren heeft.

Groetjes,
Tineke (Mother10)