Author Topic: Vigtig meddelelse: Øge opmærksomheden omkring Ancestris.  (Read 3949 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Vlinders behandel ik altijd voorzichtig.
    • View Profile
    • Motherware
Hej alle sammen,

Undskyld for længden, men læs venligst videre!!

Jeg vil gerne lave en opfordring til alle, der arbejder med Ancestris, fordi jeg har brug for jeres hjælp.
(denne tekst er oversat af en robot, da jeg ikke taler så mange sprog)

Først lidt forklaring.
Wikipedia har endnu ikke en side om Ancestris, men nye brugere vil anse en sådan side for pålidelig, og navnet Ancestris vil blive spredt mere bredt. Så jeg startede denne side i går. På udkastet til første afsnit bad jeg om kommentarer. Det viser sig, at dette ikke lever op til Wikipedias regler. Selvom jeg fulgte skrivestilen, som andre genealogiprogrammer bruger der.
Der skal komme sekundære referencer, referencer til online-sider, der skriver OM Ancestris, men ikke har NOGEN forbindelse til den.
Så ikke Ancestris selv, for så er det "reklame" ifølge Wikipedias regler.
Hvis ikke bliver siden slettet, og det ønsker vi ikke.

Og det er også problemet. Meget af det, jeg finder på nettet nu, henviser til en meget gammel version af Ancestris, hvor anmeldelserne sommetider er af versioner før version 10 og derefter kun har en moderat vurdering.

Nu forsøger jeg at skrive til de relevante hjemmesider for at få dem til at skrive en anmeldelse af version 12, så jeg KAN bruge det som et sekundært link til Ancestris' Wikipedia-side. Så er der større chance for, at siden BLIVER accepteret. Der er ikke mange andre nyttige artikler om Ancestris, der findes online.

For det andet har Zurga for nylig gjort mig til medadministrator på Ancestris' Facebook-side. Fra den nye, skal det bemærkes, fordi den gamle side blev hacket.
Zurga og jeg prøver at få denne gamle side slettet, men desværre er det ikke så nemt. Zurga og jeg har informeret Facebook om, at den gamle side blev hacket. Men der er ikke længere adgang til den side, så vi håber, at Facebook efter vores klager vil fjerne den gamle side.
Denne gamle side er bestemt ikke længere reklame for Ancestris !!

Alt dette fører mig til følgende spørgsmål til jer:

Punkt 1:
Vil du kigge på Ancestris' nye Facebook-side?
Jeg skriver på engelsk der, undskyld for det, men Facebook vil automatisk oversætte det for jer.
Linket er:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61560536917021
Du kan genkende denne nye korrekte side ved omslagsbilledet med baggrunden af håndskrevet papir, som ses på Ancestris' officielle hjemmeside selv, med Ancestris-logoet øverst.
Hvis det er muligt, så "synes godt om" og følg den nye side, så vi igen kan opbygge en følgerbase og "synes godt om". (følgerne og "synes godt om" fra den gamle side går tabt)
Lad mig vide nedenfor, hvad I eventuelt vil se der.
For nu har jeg fastgjort 3 vigtige meddelelser, så de altid er synlige øverst på siden.

Punkt 2:
Den gamle Facebook-side, linket er:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100057216649347
Den gamle side har som omslagsbillede en hvid baggrund, KUN MED ANCESTRIS-LOGOET !!!! Så uden papirbaggrunden.

Hvis du nogensinde har "synes godt om" eller fulgt den gamle side, kunne du så deaktivere "synes godt om" og stoppe med at følge siden? (den gamle side har i øjeblikket 93 "synes godt om" og 119 følgere) Jo færre der er tilbage, desto bedre.

Punkt 3:
Anmeldelser!
Pålidelige og kendte vurderingssider kunne også bruges som sekundære links til den Wikipedia-side. Men selvfølgelig vil Ancestris gerne komme godt ud af det der.

Punkt 4:
Artikler online.
Uafhængige sider med artikler om Ancestris er også vigtige. Hvis du er medlem af en slægtsforskningsgruppe med en hjemmeside, bed dem om at dedikere en (kort) artikel til det. Og post linket nedenfor.

Jeg har fundet flere sider om Ancestris, men jeg nævner kun dem, hvor du kan give en anmeldelse. Måske en idé? :)
Kender du en vurderingsside, som ikke er på denne liste? Giv linket i en privat besked, helst ikke herunder. Så vil jeg redigere dette indlæg, så alle links forbliver samlet og ikke spredes over separate indlæg.

https://ancestris.software.informer.com/votes/
https://sourceforge.net/projects/ancestris/reviews/ (Dette er en meget gammel version, men i kommentaren kan du angive, hvilken version du har anmeldt).
https://www.saashub.com/ancestris-alternatives
https://www.sitejabber.com/categories/genealogy (ingen anmeldelser af Ancestris endnu)
https://ancestris.en.softonic.com/ (stadig ingen Ancestris!)

Desværre eksisterer GenSoftReview-webstedet ikke længere.

På forhånd tak for at have læst denne lange besked.
Måske kan vi sammen give Ancestris et løft.

Venlig hilsen,
Tineke

Offline ebea

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
Re: Vigtig meddelelse: Øge opmærksomheden omkring Ancestris.
« Reply #1 on: July 07, 2024, 18:15:03 »
Hej Tineke!

Dette er så skrevet på Dansk, som du formentlig kan oversætte, uden problemer.

Godt at læse, at der foregår aktivitet omkring det at udbrede Ancestris. Og jeg kan læse, at du forsøger, at få etableret en side på Wikipedia, om Ancestris. Men spørgsmålet (for mig), er om det er den rigtige vej, at går, når det kommer til at udbrede bekendtskabet omkring Ancestris. Wikipedia, er jo godt nok en informativ hjemmeside, om stort set alt, men nok ikke set som en side der kan bruges som udbredelse af/til en bestemt hjemmesides kendskab (her Ancestris).

Om det kan lykkes med at gøre det på Facebook, ved jeg ikke. Men jeg hilser initiativet velkomment, og hvis du kan hjælpe en ny side i gang, så er det jo et eller andet sted, lykkedes med missionen. Personligt, er jeg ikke på Facebook, og kommer det heller aldrig. Jo mere man føder Facebook, jo mere frihed vil Facebook tage fra en, i form af indgriben i din sociale hverdag. Og jeg vægter mit privatliv, og personlige frihed, ganske højt.

Personligt, så mener jeg at den bedste måde at udbrede Ancestris, kommer løbende, jo flere og flere brugere der kommer, og som opretter personlige hjemmesider, relateret omkring slægtsforskning, og som på et eller andet tidspunkt, kommer ind på Google's søgemaskine.
Et opslag på www.google.com efter gratis slægtsforsknings software, viser Ancestris som nr. 2 på søgesiden. Så jo mere der både søges, men også eksisterer af hjemmesider, jo mere vil Ancestris udbredes. Og jeg tror, at folk hvis de søger efter gratis Software til slægtsforskning, benytter Google, og ikke for eksempel Facebook.

//Bernth

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Motherware
« Reply #2 on: July 07, 2024, 18:40:53 »
Hej Bernth,

En reaktion fra Danmark, hvor dejligt!

Om Facebook:
Der er nu en (engelsk) Facebook-side: se her https://www.facebook.com/profile.php?id=61560536917021
Der er også en gammel Facebook-side, men den er desværre blevet hacket, så vi har ikke længere adgang til den, og Facebook reagerer ikke på vores anmodninger om at fjerne siden.
Den Wikipedia-side lader jeg ligge lidt endnu.

Der arbejdes på at få Ancestris på anmeldelsessider og lignende, især nu hvor version 12 er udgivet.
Hvis der er danske anmeldelsessider, er det selvfølgelig også fint.

Men jeg har en anmodning til en dansk bruger, måske dig?
Den danske manual er langt fra fuldt oversat, kun et par kapitler er færdige.

Er der nogen, der vil tage dette på sig?

Jeg har selv oversat manualen til hollandsk, men jeg har skrevet mere her og der, fordi jeg syntes, der manglede forklaringer.
Det er en stor opgave, for der skal også laves screenshots.
Men det er også sjovt at gøre, og du lærer en hel masse af det.

Jeg hører gerne, hvis nogen føler sig kaldet. :)

Venlig hilsen,
Tineke

Offline ebea

• VIP
  • Sr. Member
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: July 15, 2024, 11:15:55 »
Hej Tineke!

Omkring dit spørgsmål, vedrørende oversættelse af den danske manual, kan jeg sige, at det har været "vendt" før, med Ancestris teamet. Ancestris Webside, er jo lige blevet helt opdateret, og omkring manualerne, og hvad der skal ske med disse, er jeg ikke bekendt med.

Jeg er selv oversætter på den Danske udgave af Ancestris (du kan se mig under "Team" members delen), hvor oversætterne har deres foto. Og du har ret, det er en større opgave, da der skal laves screendumps, og diverse andre ting, foruden selve oversættelsen.
Men spørgsmålet er i sidste ende om, hvor aktuelt det egentlig er, da der under "Hjælp" menuen i Ancestris, findes en "guidet tur", som med billeder og tekst, fortæller hvad der findes af muligheder. Den er ikke så udførlig som manualen, med alligevel en god hjælp for begyndere.

//Bernth

Offline mother10

• Global Moderator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Motherware
« Reply #4 on: July 15, 2024, 12:21:40 »
Hej Bernth

Så vidt jeg ved, vil manualerne stadig eksistere. Jeg ved ikke, om du har set det, men Jordi, en af oversætterne, har også oversat hele manualen til spansk. Så engelsk, fransk, hollandsk og spansk er faktisk de eneste manualer, der er fuldstændig oversat. Resten har kun et par kapitler, hovedsageligt om installation.

Du har måske set det, men jeg holder øje med både det hollandske forum samt det franske og engelske. Herhjemme har jeg også Ancestris-versioner side om side, version 12 og version 13 på hollandsk, engelsk og fransk. Og så har jeg også Trancestris, fordi jeg også laver noget der af og til. Alt dette, så jeg kan følge med i, hvad der sker, især under oversættelsen.

Fordi jeg følger med på alle disse fora og også kan se supportlisten, ser jeg alligevel mange spørgsmål komme forbi. Og det selvom der er manualer på disse sprog. Rundvisningen er virkelig meget begrænset for en ny bruger. Andre fora end fransk, engelsk og hollandsk bliver også besøgt, men der bliver sjældent stillet spørgsmål. Det er svært at forestille sig, især med mængden af spørgsmål på de andre fora, især fra nye brugere. Måske bruger andre sprogbrugere, måske også danskere, den engelske manual. For hollændere var det tilsyneladende ikke nok med en engelsk manual, og derfor tog jeg på mig at oversætte den.

Så hvis nogen tør (dig?), tror jeg, det vil være meget nyttigt. Jeg fandt det også en utrolig sjov opgave, selvom jeg var meget stædig og tilføjede meget mere end der oprindeligt stod. På mange sider om vanskelige emner er der nu trin-for-trin instruktioner. Jeg har også selv lært meget af det.

Og de skærmbilleder, jeg bruger "Greenshot" (på Windows), meget nemt at arbejde med, gratis, og du kan tilføje pæne farver og accenter til skærmbillederne. Se i den hollandske manual, for eksempel: https://docs.ancestris.org/books/gebruikershandleiding/page/ontwerp-uw-genealogie

Du kan lade en hollandsk manualside oversætte via: https://translate.google.com/?hl=nl&sl=nl&tl=da&op=translate. Indtast bare URL'en, og så er det klart. Skærmbillederne forbliver hollandske, men teksten bliver oversat til dansk. (Ikke perfekt, men forståeligt).

Lad mig vide, hvad du synes. (Du kan også sende mig en privat e-mail). Jeg skal bare oversætte alt, medmindre du skriver på engelsk.

Venlig hilsen,
Tineke