Author Topic: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?  (Read 1254 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Michel Serne

  • VIP
  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« on: March 06, 2024, 15:35:59 »
Beste Ancestris gebruikers!
I heb een bijzondere vraag en hoop dat jullie een beetje onbevooroordeeld willen antwoorden.
Ik ben al een aantal jaren (maar late) linux gebruiker. Ik ben wel al veel langer met mijn stamboom bezig. Ik heb vele programma's gebruikt: van Oedipus II, naar Pro-Gen, naar Aldfaer en naar GensDataPro en nu dan naar Gramps. Ik heb binnen Linux ook ATM geprobeerd, maar dat vind ik persoonlijk niet zo passen bij mij. Nu ben ik op zich nog steeds wel tevreden met Gramps, maar ik blijf ook nieuwsgierig naar andere opties. Ik heb de website van Ancestris al eens bestudeerd en heb zelfs Ancestis al eens gedownload.

Waarom moet ik van jullie toch overstappen naar Ancestris?

Met vriendelijke groeten!
Michel Serné


Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 129
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #1 on: March 06, 2024, 16:52:13 »
Hallo Michel,

Ik zat een anderhalf jaar geleden met hetzelfde, altijd gewerkt met Aldfaer, maar toen ik mijn aktes ed wilde invoeren liep ik vast. Zoals dat bij Aldfaer nu moet, is totaal niet compatible met de gedcom standaard. Je kunt niet kwijt wat je wilt.

Ik ben toen gaan zoeken en experimenteren met gensdatapro, gramps en nog een paar niet nederlandse. Tot ik per ongeluk ergens Ancestris tegenkwam. Tijdens mijn zoektocht liep ik ook steeds aan tegen het feit dat de gedcom van Aldfaer nou niet echt fijn volgens de standaard bleek te zijn. Overal verdwenen dingen of werden niet juist overgenomen.

Wat vind ik de enorme voordelen van Ancestris (volgorde is een beetje willekeurig):

Ten eerste: het feit dat ALLES alleen maar in een Gedcom staat. En dan bedoel ik de data, niet de aktes/plaatjes want die staan altijd "los". Dus ongeacht of Ancestris ooit zou ophouden te bestaan (zeeeer onwaarschijnlijk maar goed) dan kun je altijd verder omdat je in feite software onafhankelijk bent.
Ten tweede: Ancestris houd zich 100% aan de gedcom standaard. (eigenlijk standaards, want er zijn inmiddels meerdere versies van de gedcom standaard, steeds werd deze gemoderniseerd)
Ten derde:  Een hele goede support, dat is enorm belangrijk. Via het forum heb je direct contact met de ontwikkelaars, en die zijn enorm behulpzaam. Mochten er problemen zijn dan worden die razendsnel opgelost. Vaak de volgende dag al en soms zelfs sneller. ook naar wensen wordt, indien mogelijk, geluisterd.
Ten vierde:  De documentatie is behoorlijk compleet. In diverse talen, en de Nederlandse is inmiddels ook aanwezig ( voor een groot deel door mij vertaald :)  ) Die documentatie is ook vrijwel volledig en wordt ook regelmatig bijgewerkt.
Ten vijfde: Als één van de eerste programma's kan Ancestris (versie 12) reeds voor een groot deel overweg met gedcom versie 7. Het is nog niet officieel maar er wordt enorm hard aan gewerkt. Zie ook mijn andere post over gedcom 7, omdat het nog niet officieel is vrijgegeven.
Ten zesde: Van welk programma je ook afkomt, als je overgaat naar Ancestris doet Ancestris alles wat mogelijk is om de gedcom die je hebt, zo goed mogelijk te verwerken. Helaas blijkt heel vaak, dat welk ander programma dan ook, het vaak niet zo nauw neemt met de gedcom standaard, met import problemen in welk ander programma dan ook, tot gevolg. Ook in Ancestris zelf, maar hiervoor heeft Ancestris inmiddels vele aparte import modules ontwikkeld om toch die gedcom zo goed mogelijk te importeren. Kom je van een programma waarvoor Ancestris nog GEEN import module heeft, dan maken de ontwikkelaars er eentje voor je als je er om vraagt. Voor mij dus indertijd een import module specifiek voor Aldfaer.
Ten zevende: Het draait op meerdere systemen omdat het via java werkt. Het draait dus op: Windows, Mac en Linux
Ten achtste: In Ancestris kun je rechtstreeks in de Gedcom zelf editen. Dat vereist wel wat extra kennis, maar heel veel zijn er na wat gewenning heel enthousiast over. Hierbij ondersteund Ancestris je op diverse manieren zodat de Gedcom niet "opgeblazen" wordt door foutieve acties.
Ten negende: De output. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden voor output van je Gedcom. In de Nederlandse handleiding heb ik hiervoor een apart hoofdstuk aangemaakt waar alle soorten output in genoemd worden. Nadeel: helaas heeft Ancestris niet geheel de kwartierstaat en parenteel zoals we die in Nederland in Aldfaer kennen, maar wel output die daar sterk op lijkt. Er is al gevraagd om deze output ook te implementeren, en dat gaat ook wel gebeuren, maar op dit moment ligt de focus op implementatie van Gedcom 7, plus fout oplossingen.
Ten tiende: Je kunt het scherm van Ancestris, eigenlijk de diverse scherm onderdelen, geheel los naast elkaar zetten, je kunt ze zelfs op een tweede beeldscherm schuiven als je dat wilt. Dus je kunt je werkomgeving helemaal naar je hand zetten.

Wat anderen soms over Ancestris zeggen:
Het is traag. Maar dan vermelden ze er niet bij dat ze een gedcom van soms wel 500.000 of meer entities hebben. Vooral de laatste tijd is juist vanwege deze opmerkingen veel in Ancestris aangepast en geoptimaliseerd, en versneld.
Mocht je toch problemen hebben, dan geldt ook hiervoor weer: gebruik het forum en dan kijken de ontwikkelaars wat er eventueel aan te doen valt.
Je krijgt veel fouten bij import. Hier geldt ook weer wat ik eerder zei, dat ligt niet aan Ancestris maar aan het programma waar je vandaan komt. Dat neemt het dan nl niet zo nauw met de gedcom standaard, en maakt gewoon eigen verzonnen "tags" voor datgene wat het programma niet in die gedcom kan stoppen. Alleen krijgt dan Ancestris de schuld omdat de fouten daar optreden bij het importeren.

Misschien ben ik nog wat vergeten maar dat komt dan wel.  :)
Lees eerst dit maar door, hopelijk is dit wat je bedoelde.

groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline Michel Serne

  • VIP
  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #2 on: March 07, 2024, 09:33:33 »
Hallo Tineke,

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide antwoord. Dit is waar ik, als antwoord, op hoopte, maar niet verwachtte. Ik ga nu zeker ancestris downloaden en er eens wat mee 'stoeien' voordat ik misschien helemaal overstap. Ik heb een stamboomdatabase met ongeveer 6000 personen. Het lijkt mij niet dat dit een vertragende factor is, als ik jouw reactie lees. Ik heb namelijk mijn vraag ook op Facebook gesteld, binnen een groep over stambomensoftware. Ancestris wordt zeker positief ervaren, maar er was ook een opmerking dat Ancestris inderdaad traag zou werken.

Wat ik sowieso al prettig vind, is dat ik een vraag in het Nederlands kan stellen.
Bij Gramps is achter de schermen een hele actieve Gramps-gebruikers groep, maar dit gaat allemaal in het (technisch) Engels. Maar, het moet gezegd, ze zijn ook zeer behulpzaam!

Ik zal hier laten weten, of ik inderdaad overgestapt ben (en eventueel waarom ook niet).

Groeten,
Michel

Offline Zurga

  • VIP
  • Supernatural Member
  • *
  • Posts: 3 931
    • View Profile
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #3 on: March 07, 2024, 09:46:33 »
Ancestris is standaard niet traag, maar in tegenstelling tot andere software zoals Gramps, laadt het alle gegevens in het GEDCOM-bestand in RAM.
Als gevolg hiervan, als u veel gegevens heeft en weinig geheugen toewijst aan de software, kunt u traagheid ervaren.

Zurga

P.S : I use an automatic translator to write the two previous sentences.

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 129
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #4 on: March 07, 2024, 09:57:17 »
Hallo Michel,

Het is dus precies wat ik al dacht, ben ook blij dat je dat zegt. Ik denk dat ik weet wie dat over vertragen zegt. Dat zegt die persoon wel vaker namelijk. En ik ben het daar niet mee eens.
Ik weet namelijk ook dat die vertraging door hem gevonden is een aantal jaar geleden, althans dat begreep ik indertijd.
En in die tussentijd heeft Ancestris heel veel veranderingen ondergaan.
Ik kan namelijk ook kijken in de commit-lijst, omdat ik meehelp zeg maar.
En daar zie ik zeer regelmatig updates voorbij komen die te maken hebben met efficiëntie en versnelling.

Als je aan de gang gaat, ga dan eerst experimenteren met de 2 bijbehorende stambomen, en houd de documentatie er vooral goed naast.

Heel belangrijk (vooral voor mij en hopelijk ook andere beginnende gebruikers):
Laat me weten als er in de documentatie dingen missen.

Als je importeert en je krijgt een hoop fouten, lees dan ook even mijn vastgezette bericht. Laat het anders hier weten (maak maar nieuwe melding dan) dan kan er gekeken worden of er iets aan een import routine gedaan moet worden.

Ik ben van plan nog meer hulp te gaan geven/maken, maar helaas heb ik maar twee handen en 1 hoofd.

Er komt nog meer, wees daar van overtuigd.
Maar op dit moment kan ik dat helaas nog niet doen, andere zaken hebben een veel hogere prioriteit hier, en die gaan even voor.
Maar het staat op de rol, zeg maar.

Houd me op de hoogte via dit onderwerp ok?
Daar hebben andere gebruikers ook heel veel aan.
Want ik ben echt bang dat door dat gepraat over dat Ancestris traag is, wat ik dus nog nooit gemerkt heb, dat daarom mensen afhaken of nog niet eens willen gaan proberen.

De traagheid waarvan daar gesproken wordt, heeft volgens mij te maken met het genereren van heel bepaalde outputs. En niet met gewoon editen en dergelijke.
En ik weet dat daar inmiddels al heel veel aan veranderd is.

Ik weet ook dat er door het team getest wordt met een database van 60.000 personen en ik ga er van uit dat het gros van de gebruikers daar niet eens aan komt.

Ik wens je heel veel succes met Ancestris en hopelijk gaan we je ook vaak op dit forum zien!

groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 129
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #5 on: March 07, 2024, 09:59:09 »
Nou Michel je ziet het zeker wel, er leest een team member (Zurga) mee hier, al is hij dan Frans.
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline Michel Serne

  • VIP
  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #6 on: March 07, 2024, 10:04:09 »
Hahaha nou moet ik wel overstappen bijna (ik voel de druk) ;-)

Ik laat van me horen !

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 129
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Waarom overstappen naar Ancestis (vanuit Gramps)?
« Reply #7 on: March 07, 2024, 10:07:51 »
TOP, succes.   ;)
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!