Author Topic: Tips bij het overstappen van TMG naaar Ancestris  (Read 632 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Erik54

• VIP
  • Newbie
  • *
    • View Profile
Tips bij het overstappen van TMG naaar Ancestris
« on: July 06, 2025, 20:24:14 »
Ik overweeg om over te stappen van TMG naar Ancestris. Zijn er hier gebruikers van Ancestris  die hier ervaring mee hebben en mij kunnen voorzien van goede raad?

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Re: Tips bij het overstappen van TMG naaar Ancestris
« Reply #1 on: July 07, 2025, 09:07:50 »
Goedemorgen, Erik.

Ik heb geen ervaring met TMG, wel recente ervaring met de overstap van Reunion 14 naar Ancestris. Wat voor mij werkte was "gewoon" een aantal personen invoeren en al doende leren. Want Ancestris kent een steile leercurve en ook het overzetten van een klein GEDCOM-bestand (ca. 200 personen) bracht mij meer vragen dan antwoorden. En niet te vergeten duizenden "fout"-meldingen, vooral bij Geocodes en getuigen.

Ik heb nu een kleine 300 personen ingevoerd, incl. doop- en trouwgetuigen en ik begrijp het programma nu veel beter. Wel mis ik echt een soort korte beginnershandleiding voor 'overstappers'. Het werkt namelijk allemaal net (en soms veel!) anders dan bijv. Reunion, Aldfaer, Mac Family Tree of Family Tree Maker.

Dat gezegd zijnde ben ik nu wel blij dat ik ben overgestapt en krijg ik steeds meer waardering voor het programma.

Succes!

Rolf

Offline Rolf Grielen

• VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Slàinte Mhath!
    • View Profile
Re: Tips bij het overstappen van TMG naaar Ancestris
« Reply #2 on: July 08, 2025, 09:38:57 »
Overigens heeft John Glaser van HCC! Genealogie in 2022 een heel bruikbare presentatie van ongeveer een uur over Ancestris gegeven. Te zien op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=4il1r9fUlPA