Author Topic: Rapport: Validering af data og GEDCOM-format  (Read 3425 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Rapport: Validering af data og GEDCOM-format
« on: June 08, 2021, 10:52:41 »
Hej!
Når jeg importerer en fil til Ancestris, kan jeg ved slutningen af importen vælge at få vist en 'fuld liste' eller et 'resumé' over ændringer (og fejl) ved importen. Vælg ALTID 'resumé' - den anden er vildt lang og uoverskuelig ;-).

Rapporten bliver vist i venstre side af skærmbilledet og er vældig god at bruge til at gennemgå filen for små og store fejl, f.eks. fejl i stednavne, begivenheder efter personens død, for ung til ægteskab, for stort aldersspænd mellem ægtefæller osv. osv.

Efter importen klikkede jeg rapporten væk og ville senere fremfinde den igen. I menuen Værktøj findes rapporten 'Validering af data og GEDCOM-format'. Denne liste rapport til forveksling den første, MEN det er ikke samme liste. Jeg husker, at der var fejl i stednavne i den første jeg så, men de blev ikke vist i 'Validering af ...'. Er det en fejl eller skal jeg bare have hjælp til at genfinde den oprindelige 'resumé'-rapport.

OG

Når man bruger rapporten 'Validering af ...' og finder en fejl, så klikker man via rapporten ind på personen eller familien for at se, hvad der er galt. I GEDCOM-redigeringsværktøjet i højre side, er det nogle gange svært at finde det lille gule symbol med vejskiltet, der indikerer en fejl. Kunne det ikke lade sig gøre, at ved klik på fejlen i venstre side, bliver man guidet til det præcise sted (linje) i GEDCOM-redigeringsværktøjet, hvor fejlen befinder sig. Det er ikke altid at fejlsymbolet er synligt, og så er det svært at finde ud af, hvad fejlen egentlig består i.
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline FredericL

  • VIP
  • Hero Member
  • *
  • Posts: 756
    • View Profile
    • Généalogie personnelle et logiciel gratuit Ancestris
Re: Rapport: Validering af data og GEDCOM-format
« Reply #1 on: June 08, 2021, 11:25:30 »
Hej Mette,

Importrapporten vises kun én gang efter importen. Du kan gemme det med det samme med knappen øverst til venstre. Hvis vi vil se det igen, skal vi importere det igen.

Den nævner de foretagne rettelser, så de vil ikke være uregelmæssigheder bagefter, undtagen i visse tilfælde, hvor det kun signalerer en rettelse, der skal foretages af brugeren.

Valideringsrapporten er anderledes: den angiver de resterende uregelmæssigheder, Gedcom og andre. Ikke-Gedcom anomalier er datakonsistens anomalier (f.eks. En person, der døde før fødslen!).

For at klikke på en korrektion eller en uregelmæssighed for at gå nøjagtigt på den rette linje i Gedcom-editoren, ville jeg være nødt til at foretage en ret effektiv effekt (alle rapporter skal kontrolleres). Jeg bemærker at gøre det.

Håber dette afklarer.

Med venlig hilsen,
Frederik