Author Topic: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!  (Read 6091 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« on: June 05, 2021, 08:57:25 »
Hej!  Vedr. et tidligere oprettet emne:https://forum.ancestris.org/index.php?topic=3344.new;topicseen#new

spørger Francois fra det franske forum om ikke "vi" som brugere her i Danmark kan teste kamera funktionen, under Windows 10. Det der er problemet, er at når kamera funktionen bruges, så skulle det område man vælger med funktionen (eller hele vinduet), blive indsat i udklipsholderen. Men det er kun en del af det kopierede som kommer med (f.eks. rammer over personerne, men ikke farver og tekst).

Så hvis i oplever delvist det samme, med manglende del af det kopierede, må i meget gerne melde tilbage her i tråden, så Francois kan melde tilbage til udviklerne.
Udviklerne siger at de ikke er bekendt med problemet, men jeg oplever problemet hver gang jeg bruger funktionen, og Francois gør det samme, under Linux. Så jo flere der kan teste, jo mere data og respons kan der komme tilbage til udviklerne. Francois har samtidig oprettet et tilsvarende spørgsmål https://forum.ancestris.org/index.php?topic=3374.msg8843#msg8843 til de franske brugere, og bedt om deres respons.

Tak!

Mvh, Bernth

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #1 on: June 05, 2021, 17:02:08 »
Jeg tester senere, når solen er væk fra terrassen  8) 8)
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #2 on: June 06, 2021, 14:50:40 »
Hej Bernth!
Nu ville jeg lige teste, men jeg må med røde kinder erkende, at jeg ikke engang kan finde kamerafunktionen... Vær lige rar at guide mig til, hvad jeg skal teste.
Venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #3 on: June 06, 2021, 15:20:34 »
Hej Mette! Kameraet er nu heller ikke så stort ;-)

Oppe under selve menu linjen, og i den Ged fil du har åben, er der endnu en menu linje, og yderst til højre på den, ser du et lille kamera ikon. Når du klikker på det, fremkommer en menu, hvor du kan vælge, om du vis have et screendump af hele billedet, eller du kan vælge at få et lille udsnit, ved at flytte afmærkningen i boksen.

Men INDEN du gør det, skal du lige have et billedbehandlings program åbent, så du kan indsætte det kopierede fra Klippebordet, og ind i billed programmet.

Det du så gerne skulle melde tilbage, er om du får et fuldt billede (som det du kopierede), eller der er felter som mangler tekst og farve.

Tak!

Bernth

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 686
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #4 on: June 06, 2021, 16:44:21 »
Quote
Men INDEN du gør det, skal du lige have et billedbehandlings program åbent, så du kan indsætte det kopierede fra Klippebordet, og ind i billed programmet.
I mit tilfælde, Bernth, behøver jeg ikke at åbne mit billedbehandlingsprogram (jeg bruger Linux, så The Gimp). Jeg kan åbne det efter billedoptagelsen, men du behøver selvfølgelig ikke at lukke det lille vindue, der åbnes "skaermbillede", Klik ikke på OK. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #5 on: June 06, 2021, 17:39:46 »
Ja, jeg kan godt se på indlæggene i det Franske forum, at mange kører Linux (og bruger Gimp). Men her, er der ganske få som bruger det. Så det vil kun være Windows (10). Og ja, det med Ok knappen er jo et problem, nævnt også!

Bernth

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #6 on: June 11, 2021, 10:28:44 »
Hej danske brugere! 

Jeg åbnede dette spørgsmål, i håb om, at der var nogle danske brugere, som ville være behjælpelig, med at teste det jeg efterspurgte, så Ancestris udvikler team, kunne spore sig ind på fejlen med kamera knappen.

Indtil dette indlæg, har der været 52 brugere inde, og har set det oprindelige indlæg. Hvor mange der har været danske brugere, ved jeg ikke. Men jeg undrer mig over, at ikke én eneste dansk bruger, har været villig til at teste funktionen!
Er det virkelig hvad man forstår ved at være bruger af et GNU licens baseret program?

Det tager maks. 1 minut at teste den efterspurgte funktion, og så efterfølgende lidt tid, til at melde det tilbage her.

Så jeg kan da kun opfordre til, endnu engang, at i som brugere vil teste det.

mvh,
Bernth

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #7 on: June 11, 2021, 10:58:32 »
Hej Bernth!

Jeg har været lidt fraværende de seneste dage... Men kan kan simpelthen ikke finde det fotoikon I taler om. Se vedlagte fil, hvordan skærmbilledet ser ud hos mig. Kunne du ikke uploade et skærmprint (som ikke er beskåret, haha) - hvor du viser mig ikonet. Beklager, at jeg er så tungnem...
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #8 on: June 11, 2021, 14:16:11 »
Hej igen!

NU fandt jeg endelig kameraet. Jeg havde ikke fanget, at det var en funktion i DYNAMISK TRÆ visningen.

Test 1
Når jeg trykker på kameraet og vælger 'Kun synligt område' og 'Udklipsholder' bliver det, som er synligt i vinduet optaget i 'Udklipsholderen'.
Derefter åbner jeg et billedprogram og vælger 'sæt ind'. Det virker fint, se vedlagte billede.
MEN det virker kun, hvis jeg i forvejen har bedt billedprogrammet om at åbne en ny fil, der er LIG MED ELLER STØRRE END det billede, jeg har i udklipsholderen.
Hvis det udklippede billede er større end det åbne billede i billedprogrammet, vil kun en del komme med.

Test 2
Hvis jeg i stedet trykker på kameraet og vælger 'Kun synligt område' og 'Fil' sker der det, at programmet nederst til højre skriver 'Gemmer skærmbillede' og står og kører meget længe. Dvs. det virker ikke. Når jeg fortryder og beder om at vise fejlen kommer denne meddelelse op
"A java.lang.NullPointerException exception has occurred.
Click Show Details or see the messages.log file located in your C:\Users\Ejer\.ancestris\trunk\var\log folder."
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #9 on: June 11, 2021, 14:48:26 »
Hej mette!

jeg er ikke helt med på det du skriver! I begge dine test, skriver du "kun synligt område", men får forskellig resultat.

Og så skal jeg lige være sikker på, om du mener at du har startet dit billed program op, INDEN du bruger funktionen, eller EFTER. Fordi hvis du starter kamerafunktionen INDEN du åbner et billed program, kan du ikke indsætte noget fra klippebordet, da menuen der er åben i Ancestris forhindrer dette.

Det med at du skal vælge en fil i dit billed program, er jeg ikke lige med på, da man jo normalt først opretter en fil, ud fra det som man (i tilfældet her) indlæser fra klippebordet, og derved kan lave en fil ud fra det.

Men det vigtigste i dette her, er om du i alle test, får et komplet billede, uden manglende farver, eller tekst i felterne. Og du må meget gerne lave flere test, så vi er sikker på, at det ikke var en "enlig Svale".
Og hvor meget Ram har du reserveret i Ancestris?

mvh,
Bernth

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #10 on: June 11, 2021, 20:15:09 »
Hej Bernth!
I begge tests er valgt 'Gem område, Kun synligt område'.
I test 1 er valgt Gem mål = Udklipsholder
I test 2 er valgt Gem mål = Fil
(se de to vedhæftede billeder: test_1a og test_2a)

Test 1 virker som sagt. Ja, jeg har åbnet billedbehandlingsprogrammet først, men det er faktisk ligegyldigt. Jeg får samme resultat hvad enten jeg a) åbner billedbehandlingsprogrammet (Photofiltre eller Irfanview) først og definerer et nyt tomt billede i tilstrækkelig størrelse, vælger kamerafunktion og derefter vælger 'sæt ind' i den nye - indtil nu - tomme billedfil, eller b) starter med Ancestris-kamera-funktionen og derefter åbner billedbehandlingsprogrammet og nu vælger 'sæt-ind'. Der er heller ikke noget farvetab, som du kan se på det billede jeg uploadede tidligere, kaldet 'test_1'.

Test 2 virkede ikke, som beskrevet tidligere. Ancestris kan ikke finde ud af at gemme billedet, som beskrevet i forrige indlæg.
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Test af Screendump ved brug af kamera funktionen!
« Reply #11 on: June 11, 2021, 21:10:43 »
Hej Mette!

Okay, så "vi" fundet ud af, at du ikke mister noget farve eller tekst, men at du ikke kan gemme billedet, når du vælger markeret område. jeg ville dog gerne vide, hvor meget Ram du har reserveret til Ancestris, så jeg kan give en melding tilbage til Francois.

Bernth