Author Topic: Skærmdump med brug af Kamera knappen!  (Read 7501 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« on: May 25, 2021, 07:07:00 »
Hej!

Har andre oplevet problemer med brug af skærmdump funktionen (kamera ikon), hvor der kun indsættes en del af det som burde befinde sig på klippe bordet. Ved brug af Print Screen, er der aldrig problemer med at indsætte det som er på klippe bordet.
Det er endnu ikke lykkedes mig, at få indsat hele det skærmbillede som burde befinde sig på klippe bordet, ved brug af kamera funktionen.

mvh,
Bernth

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #1 on: May 25, 2021, 10:35:51 »
Hej,
Glem ikke at forstørre det lille grønne rektangel for at bestemme det område, der skal kopieres. Det lille grønne rektangel kan kun forstørres nedad, så du skal flytte det opad og derefter forstørre det til den ønskede størrelse.
Du må ikke lukke vinduet og klikke på OK, før du har kopieret indholdet af udklipsholderen til den ønskede placering. Hvis du klikker på OK, tømmes hukommelsen, så du kan ikke kopiere indholdet af udklipsholderen, som vil være tomt.
Mvh. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #2 on: May 25, 2021, 11:36:09 »
Hej!

Er det ikke sådan, at den menu der fremkommer, når der klikkes på Kamera ikonet, er bestemmende for, hvad der skal laves af skærmdump (kopieres til klippebordet). Og når der er sat check mærke i "kun synligt område" så er det hele området der kopieres til udklipsholderen? Eller, hvad er formålet ellers med den menu der fremkommer ved tryk på kamera ikonet?
At jeg skal definere et område, kan jeg ikke se meningen med, da det ikke er det jeg ønsker, i henhold til mit valg i den fremkomne menu boks!

Udklipsholderen indeholderen korrekt det ønskede udsnit af skærmen, men der mangler al tekst og farve for alle personer i området. Og det er det som er problemet.

Bernth

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #3 on: May 25, 2021, 11:55:28 »
Quote
Udklipsholderen indeholderen korrekt det ønskede udsnit af skærmen, men der mangler al tekst og farve for alle personer i området. Og det er det som er problemet.
Jeg havde ikke prøvet denne mulighed, men der er faktisk en fejl. Teksten og farverne mangler. Jeg tjekker med udviklerne. Tak for oplysningerne. Mvh. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #4 on: May 25, 2021, 12:18:04 »
;-)  Okay! Vi ser hvad de finder frem til.

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #5 on: May 26, 2021, 04:05:23 »
Ifølge de tests, jeg foretog, ser det ud til, at problemet kun eksisterer for Linux, ikke for Windows. Det skærmbillede, jeg har lavet (under Linux), virker meget godt første gang du gør det lige efter du har startet Ancestris, men hvis du gør det igen bagefter, eller hvis du har brugt Ancestris, indeholder skærmbilledet ikke oplysningerne. Efter at have talt med udviklerne ser det ud til, at dette kommer fra Java under Linux.
Bruger du Linux eller Windows? Mvh. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #6 on: May 26, 2021, 07:14:11 »
Hej!

Jeg bruger Windows 10, Version 21H2 (Version 20H2 er det samme).

Problemet er der hver gang, og ikke kun nr. 2 eller 3 gang. Det kan så variere med hvor meget der holdes i hukommelsen på klippebordet, og indlæses i billedbehandlings programmet.

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #7 on: May 26, 2021, 07:36:48 »
OK, tak. Men opstår problemet, hvis du starter Ancestris og forsøger at tage et skærmbillede med det samme, uden at have gjort noget i Ancestris?
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #8 on: May 26, 2021, 07:50:42 »
Der er ingen forskel, om jeg bruger kamera funktionen, lige efter opstart, eller efter noget brug af programmet.

Men spørgsmålet er, om den kamera funktion overhovedet giver mening, nu hvor funktionen er indbygget i Windows 10, med taste kombinationen (windows+Shift+s) hvor du kan markere det område du ønsker, og så indsætte det efterfølgende i et billedbehandlings program.

For mig, VILLE det være nemmere, blot at trykke på kamera knappen, og så kunne indsætte det direkte i et billedbehandlings program. Men det er en noget besværlig vej i Ancestris, fordi der skal bruges for mange tryk med musen, for overhovedet at nå til at få et billede lagt på klippebordet.

Og så er der et andet lille problem med funktionen, og det er, at man skal have startet sit billedbehandlings program op, INDEN at man bruger funktionen, hvilket heller ikke er "så smart". Gør man ikke dette, så er der intet på klippebordet.

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #9 on: June 04, 2021, 18:16:46 »
Hej! Noget nyt, angående funktionen med brug af kamera, og billede til klippebordet?  problemet er stadig det samme! Manglende fuldt billede, og man skal have startet et billedbehandlings program, inden at funktionen fungerer.

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #10 on: June 04, 2021, 19:18:51 »
Hej,
Jeg talte om dette problem med udviklerne, og de spørger mig din version af "java" ? Kan du give mig den? Tak. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #11 on: June 04, 2021, 19:43:48 »
Jeg har Version 8, update 291 (build 1.8.0_291-b10)

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #12 on: June 05, 2021, 06:34:10 »
Tak.
Problemet med denne fejl er, at den ikke er systematisk. I mit tilfælde sker det f.eks. en gang ud af 10 gange. Udviklerne har aldrig bemærket dette problem, og ingen har nogensinde rapporteret det. Det har ikke noget med operativsystemet at gøre (jeg bruger Linux, og du bruger Windows). Hvis du prøver det flere gange i træk, ser du så fejlen hver gang, eller som jeg, tilfældigt?
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Sv: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #13 on: June 05, 2021, 07:19:53 »
Hej! Jeg ser problemet hver gang, men med forskellig mængde data, der indlæses på klippebordet. Selve omridset af felterne med personer i et slægtstræ, er der, men al tekst, og det meste af farverne, mangler.

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Skærmdump med brug af Kamera knappen!
« Reply #14 on: June 05, 2021, 07:49:42 »
Hej Bernth,
Jeg har sendt en besked i det franske forum for at bede brugerne om at teste kopiering til udklipsholderen.
Se her
(det er på fransk, men jeg tror, at du kan oversætte det med Google eller noget).
Kan du gøre det samme i det danske forum, for at se om andre har dette problem?
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !