Author Topic: Benævnelsen Familie/Parforhold  (Read 4409 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Benævnelsen Familie/Parforhold
« on: May 20, 2021, 15:38:23 »
Hej danske brugere! - især jer, der 'kommer fra' Legacy :-)

Jeg er ved at lægge sidste hånd på oversættelsen af Ancestris og vil gerne høre jeres mening om en ting:
Ancestris har et begreb, der hedder 'Familie'. Det forvirrer mig. Hvad er en familie? Et ægtepar? Et ægtepar og deres børn? Et ægtepar og deres børn og børnebørn? 
Ved nærmere granskning har jeg fundet ud af, at dette begreb det samme, som Legacy kalder M, altså Marriage. Ægteskaberne har også numre i Legacy, de er dog mere skjult end hos Ancestris.I Legacy findes det nedenunder et par i familievisningen, dér hvor vielsen er nævnt. Når man klikker på den, kaldes det 'Ægteskab/parforhold'.

I Ancestris findes altså 'personer' og 'familier'. Nogle gange benævnes dette 'enheder', når det kan omfatte begge dele. Det er også et dumt ord...
Jeg tænker at omdøbe 'Familie' til 'Parforhold' og omdøbe ordet 'Enhed' til 'Person/parforhold'. Kan det gå an?

venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline PTS

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 57
    • View Profile
    • Sørensen og Neumann
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #1 on: May 20, 2021, 16:29:35 »
Hej Mette.

Jeg synes familie er den rigtige betegnelse. Det dækker godt for relationen forældre - børn og videre til bedsteforældre - børnebørn og så videre.

Det lyder rigtigt om det er et ægtepar, fraskilte, samboende eller de kun har mødtes den ene gang. I Ancestris er det netop koblingen mellem 2 personer/individer der omtales og betegnes som familie.

Vi siger også familiefest - familie sammenkomst, vi er i familie, vi er en stor familie osv.

Det falder også i god tråd med Ancestris nummerering der starter med bogstavet F

Det er bare min mening.

Preben
Med venlig hilsen
Preben Sørensen

Ancestris version 12 på Windows 11

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #2 on: May 20, 2021, 18:52:52 »
Hej Preben!
Tak for svaret. Jeg venter lige og ser, hvad andre svarer :-)
Måske skal jeg bare vænne mig til det. Men jeg bliver forvirret når min mand og jeg er familie F1. Min datter og hendes mand er familie F2. Så er familie 1 jo ikke en sammenhæng mellem flere generationer... Nå, pyt, det er måske bare mig, der 'overtænker' det ;-)))

Venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #3 on: May 22, 2021, 12:22:27 »
Hej Mette!

Dine tanker omkring begrebet familie, er nu ikke så overtænkt som du måske selv mener. Fordi begrebet Familie, er ikke et begreb som du kan definere som værende én enhed. Så at kalde noget for en familie, er både korrekt, og ikke korrekt. Men for at holde det "fast" på noget bestemt, så er det i Ancestris at kalde det F1, F2 o.s.v. nok det korrekte begreb, for at kunne fastholde og definere noget som familie.

Må jeg spørge i den sammenhæng med oversættelse, hvor filen til den danske oversættelse, som du arbejder på, befinder sig?

mvh,
Bernth

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #4 on: May 22, 2021, 14:36:50 »
Hej,
Begrebet familie henviser til to personer, der har et forhold til hinanden. Dette forhold kan være udmøntet i et ægteskab, men det er naturligvis ikke et krav. De kan leve sammen, få afkom eller ikke få afkom.
Dette forhold mellem to mennesker er en enheder. Hvis dette forhold ikke føder nogen efterkommere, stopper stamtræet her for så vidt angår det, men alligevel vil enheden "familie" være til stede.
mvh. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Sv: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #5 on: May 24, 2021, 16:59:33 »
Hej Bernth!
Mange tak for dit 'indspark'.
Filen jeg oversætter i (ja, programmet er jo oversat, jeg forsøger bare at forbedre og få det sidste oversat) befinder sig i et separat program, hvori jeg oversætter fra engelsk til dansk og med jævne mellem sender jeg filen til Ancestris' team, der uploader - som regel den følgende nat. Dvs. der er lynhurtig opdatering.

Hvis du opdager nogle fejl eller uhensigtsmæssigheder i oversættelsen, så sig endelig til - jeg retter fluks og gerne!

Venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Sv: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #6 on: May 24, 2021, 17:02:41 »
Hej Francois!
Ja, jeg har styr på (nu), at begrebet 'familie' omfatter et par. Jeg er bare vandt til fra det gamle program jeg brugte, at det blev kaldt 'parforhold eller ægteskab'.
Ordet 'enhed' er lidt dumt på dansk. Det skurrer i mine ører :-). Men det kniber med at finde en bedre oversættelse :-)))

Venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #7 on: May 24, 2021, 19:45:15 »
Hej Mette!

Vedr. Oversættelse. Når nu du "finpudser" oversættelsen, så kan du lige så godt få de sidste stumper med.

Oppe i menuen, under "Værktøjer", "Publikation", og under det punkt, står der "Publisering" et sted, og "Publicering" et andet sted.
Og i Editoren, for alle tidsangivelser for begivenheder, står der "Time" hvilket vel skulle være "Tidspunkt".
Og så en lille detalje mere, og det er i Menuernes (Editor, og hovedmenuen) Maksimer og Minimer knapper, der er teksten til benævnelesen, stadig på Engelsk (når du holder musen over knapperne).

Og så ved jeg ikke om andre har oplevet, at skærmdump med brug af Kamera knappen oppe i menu linjen, ved indsætning fra udklipsholder, ikke indsætter det hele, men kun noget af det kopierede (skærmdump). Et normalt "Print Screen" fra tastaturet, virker uden problemer.

Bernth

Offline mette

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 68
    • View Profile
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #8 on: May 26, 2021, 12:16:30 »
Hej Bernth
Oversættelsesfejl er taget med i min aftenbøn.

En anden gang vil jeg bede dig bruge knappen 'Nyt emne' i stedet for at skrive om oversættelsesproblemer  inde i denne 'tråd' med overskriften 'Benævnelsen: Familie/parforhold'.
Jeg/vi mister overblikket, hvis der er flere emner i samme indlæg under en 'forkert' overskrift. På forhånd tak.

Din kommentar om skærmdump er vist løst i en anden tråd, mener jeg at have læst.

vh
Mette
Venlig hilsen/Best regards
Mette

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Benævnelsen Familie/Parforhold
« Reply #9 on: May 26, 2021, 13:48:58 »
Vedr. oversættelse, lagt under "Familie/Parforhold. Det var en ren og skær smutter. Beklager!