Author Topic: Version v. 10 er død, længe leve v. 11 - V. 10 bliver forældet  (Read 4605 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Hej,

Den 1. juni vil v.10-versionen blive betragtet som forældet og vil ikke længere blive vedligeholdt. Version v.11 vil blive den officielle version.
Version v.11 vil drage fordel af de installationspakker, som du kunne finde til version v.10, især et Windows-installationsprogram.
Version v. 12 vil blive implementeret og vil blive den daglige version.

Tøv ikke med at udnytte maj måned til at fortælle os om de fejl, du kan finde i version 11, så vi kan rette dem. Tak.
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Som ny bruger af Ancestris, lagde jeg ud med at hente version 11. Og det startede egentlig fint med at bruge programmet. Men efterhånden jeg fik lagt flere og flere slægtninge ind i mit oprettede slægtstræ, begyndte fejl efter fejl at opstå. Utallige gange, har jeg oplevet at hele strukturen i træet, pludselig ændrer sig, uden forudgående varsel. Og det er derefter umuligt at få det stillet korrekt op igen. Personer forsvinder fra strukturen (selvom jeg kan se dem på en liste), uden at jeg aner hvorfor.
Så der er noget arbejde forude, for dem som programmerer!

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Hej,
Jeg tror, at det problem, du rejser, er relateret til opdagelsen af, hvordan softwaren fungerer. Hvis du kan se, at det dynamiske træ ændres, kan det være, at du f.eks. har klikket på en person eller en familie i en anden visning. Eller du har defineret en anden person som roden til stamtræet. Du har måske også klikket på de små + eller - tegn, der giver dig mulighed for at lukke eller åbne en filial. Hvis der imidlertid sker ændringer i repræsentationen af stamtræet uden at gøre noget, skal vi se på den grafiske driver. Vi har aldrig set denne form for adfærd siden Ancestris blev oprettet (for 20 år siden), men vi må finde en forklaring på det, du beskriver. Mvh. Francois
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Hej! Nej,  problemet skyldes ikke at jeg har trykket på hverken den ene knap, eller den anden knap. Det opstår typisk, når jeg opretter en person. Og ved gemning, ændres hele billedet (Træ strukturen) pludseligt, uden varsel. Dette er sket mange gange.
Jeg har nu afinstalleret Version 11, og har installeret version 10. Og det har indtil videre, fungeret uden at dette problem er opstået. Så for mig at se, er problemet relateret til version 11.



Offline PTS

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 57
    • View Profile
    • Sørensen og Neumann
Hej.
Har du mulighed for at deltage i et online møde, hvor du evt. deler din skærm?

Hvis det var en mulighed, så send mig en mail på elprebzi@gmail.com
Med venlig hilsen
Preben Sørensen

Ancestris version 12 på Windows 11

Offline PTS

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 57
    • View Profile
    • Sørensen og Neumann
Vedrørende træstrukturen:

Når du dobbeltklikker på en person, vil træet vise denne person som proband.

Hvis der er en ramme med et + ved en person kan man ved at taste det skifte mellem ægtefæller.

Man kan ved at højreklikke på på en person i menuen vælge at sætte personen med et bogmærke.

Har man sat bla. sit hoved proband, som bogmærke, er det hurtigt, ved at at taste på stjernen i menu-linien at vælge proband og dermed at genoprette den oprindelige træstruktur.

Jeg oplever ingen problemer med at bladre mellem de forskellige visningsmuligheder i træstrukturen.
Der sker ingen ændring af de underliggende data, kun den visuelle præsentation.
Med venlig hilsen
Preben Sørensen

Ancestris version 12 på Windows 11

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 684
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Jeg har nu afinstalleret Version 11, og har installeret version 10. Og det har indtil videre, fungeret uden at dette problem er opstået. Så for mig at se, er problemet relateret til version 11.
Jeg ved ikke, om det er muligt, men en lille video af det, du ser, kunne hjælpe os med at forstå problemet. Hvis det ikke er en for stor fil, kan du måske uploade den til et bestemt websted eller sende den til mig på "francois @ ancestris . org"
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline ebea

  • VIP
  • Sr. Member
  • *
  • Posts: 51
    • View Profile
Har sendt en mail til dig, Francois!