Ancestris Support > DANSK

Benævnelsen Familie/Parforhold

(1/2) > >>

mette:
Hej danske brugere! - især jer, der 'kommer fra' Legacy :-)

Jeg er ved at lægge sidste hånd på oversættelsen af Ancestris og vil gerne høre jeres mening om en ting:
Ancestris har et begreb, der hedder 'Familie'. Det forvirrer mig. Hvad er en familie? Et ægtepar? Et ægtepar og deres børn? Et ægtepar og deres børn og børnebørn? 
Ved nærmere granskning har jeg fundet ud af, at dette begreb det samme, som Legacy kalder M, altså Marriage. Ægteskaberne har også numre i Legacy, de er dog mere skjult end hos Ancestris.I Legacy findes det nedenunder et par i familievisningen, dér hvor vielsen er nævnt. Når man klikker på den, kaldes det 'Ægteskab/parforhold'.

I Ancestris findes altså 'personer' og 'familier'. Nogle gange benævnes dette 'enheder', når det kan omfatte begge dele. Det er også et dumt ord...
Jeg tænker at omdøbe 'Familie' til 'Parforhold' og omdøbe ordet 'Enhed' til 'Person/parforhold'. Kan det gå an?

venlig hilsen
Mette

PTS:
Hej Mette.

Jeg synes familie er den rigtige betegnelse. Det dækker godt for relationen forældre - børn og videre til bedsteforældre - børnebørn og så videre.

Det lyder rigtigt om det er et ægtepar, fraskilte, samboende eller de kun har mødtes den ene gang. I Ancestris er det netop koblingen mellem 2 personer/individer der omtales og betegnes som familie.

Vi siger også familiefest - familie sammenkomst, vi er i familie, vi er en stor familie osv.

Det falder også i god tråd med Ancestris nummerering der starter med bogstavet F

Det er bare min mening.

Preben

mette:
Hej Preben!
Tak for svaret. Jeg venter lige og ser, hvad andre svarer :-)
Måske skal jeg bare vænne mig til det. Men jeg bliver forvirret når min mand og jeg er familie F1. Min datter og hendes mand er familie F2. Så er familie 1 jo ikke en sammenhæng mellem flere generationer... Nå, pyt, det er måske bare mig, der 'overtænker' det ;-)))

Venlig hilsen
Mette

ebea:
Hej Mette!

Dine tanker omkring begrebet familie, er nu ikke så overtænkt som du måske selv mener. Fordi begrebet Familie, er ikke et begreb som du kan definere som værende én enhed. Så at kalde noget for en familie, er både korrekt, og ikke korrekt. Men for at holde det "fast" på noget bestemt, så er det i Ancestris at kalde det F1, F2 o.s.v. nok det korrekte begreb, for at kunne fastholde og definere noget som familie.

Må jeg spørge i den sammenhæng med oversættelse, hvor filen til den danske oversættelse, som du arbejder på, befinder sig?

mvh,
Bernth

arvernes:
Hej,
Begrebet familie henviser til to personer, der har et forhold til hinanden. Dette forhold kan være udmøntet i et ægteskab, men det er naturligvis ikke et krav. De kan leve sammen, få afkom eller ikke få afkom.
Dette forhold mellem to mennesker er en enheder. Hvis dette forhold ikke føder nogen efterkommere, stopper stamtræet her for så vidt angår det, men alligevel vil enheden "familie" være til stede.
mvh. Francois

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version