Author Topic: Hoe rapporteert u een fout(je) in Ancestris?  (Read 1925 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 158
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Hoe rapporteert u een fout(je) in Ancestris?
« on: August 22, 2023, 15:39:49 »
Stel u ontdekt een fout(je) in Ancestris en u wilt dit in het forum melden, hoe gaat u dan te werk?

Om de fout te kunnen oplossen moeten de ontwikkelaars van Ancestris weten wat er precies mis is, zo nauwkeurig mogelijk.
Bovendien, omdat Ancestris op meerdere verschillende systemen kan draaien, is ook een omschrijving van het gebruikte systeem van belang.

U kunt onderstaande "code" selecteren en copieëren. Dan plakt u deze in een nieuw bericht en vult de gegevens in.
Onder het blok vind u per regel de uitleg.

Code: [Select]

1: Mijn systeem:

2: Omschrijving van de fout:

3: Screenshots.


1: Mijn systeem:
Omschrijving van het systeem dat u gebruikt. U vind deze informatie in zijn geheel in de "About-box" van Ancestris, te bereiken via het menu "Help / Over Ancestris". Op het scherm dat verschijnt, ziet u dan een rechthoekig wit veld met blauwe rand. De 4 regels die daarin staan kunt u Selecteren en Plakken achter de regel "Mijn systeem". Uw naam kunt u daarna desgewenst vervangen door XXX.

2: Omschrijving van de fout:
Hier geeft u een korte duidelijk omschrijving van de fout. Zinnen als bijvoorbeeld "Het programma werkt niet meer", zijn voor onze ontwikkelaars niet genoeg om de fout te begrijpen.
Denkt u bij de omschrijving bijvoorbeeld aan het volgende:
  • De Gedcom (stamboom) waar u de fout krijgt, is dat een bestand dat u zelf heeft ingevoerd in Ancestris, of is dat een Gedcom afkomstig van een ander programma. Dus u heeft de Gedcom geïmporteerd, en zo ja van welk programma was de Gedcom dan afkomstig?
  • Gebeurde het direct na opstarten of was u al een poos bezig?
  • Waarmee was u precies bezig, welke actie, welk scherm?
  • Kreeg u een melding en zo ja, welke?
  • Wat wilde u precies bereiken, wat verwachtte u?
  • Wat gebeurde er in plaats daarvan?

3: Screenshots:
Dit is niet in alle gevallen nodig. Maar het kan de ontwikkelaars wel helpen. Vooral als u eventueel op het screenshot kunt aangeven wat het probleem is. De ontwikkelaar ziet dan ook direct om welk scherm het gaat.(als het screenshot tenminste niet te klein is)

Houd wel rekening met het volgende:
1: Er mogen maximaal 2 screenhots aan elk bericht worden toegevoegd, dit geldt zowel voor het allereerste bericht, als voor elk volgend antwoord op dit bericht.
2: Elk screenshot mag maximaal maar 256kB groot zijn.
Heeft u meerdere (kleine) screenshots dan kunt u deze natuurlijk altijd via uw tekenprogramma o.i.d. aan elkaar plakken (met iets witruimte ertussen)

Een handig freeware programma om screenshots mee te maken (voor Windows of OSX) is Greenshot. Maar er zijn er veel meer, voor diverse systemen.


Er kan u eventueel om meer informatie worden gevraagd, daarom hieronder de plaats waar u die informatie kunt vinden:
(Meer informatie hierover, vind u in het hoofdstuk:  https://docs.ancestris.org/books/gebruikershandleiding/page/software-bestanden-en-gebruikers-instellingen "".

A: Versienummers van de plugins: Ga naar het menu "Help / Over Ancestris". Op dit scherm staat onderaan een knop "Versies". Van het scherm dat dan verschijnt, maakt u een screenshot.

B: Logfile: Deze heeft de naam "messages.log", en bevind zich in de Ancestris gebruikers directory, zie bovenstaande link voor de plek waar deze staat.

C: Fout Ikoon: Let ook op de rechter onderhoek van het Ancestris scherm. Hier staat soms een soort "geen toegangs" icoontje. Als u daar op klikt opent een scherm waar u een foumelding ziet staan. Met de knop "Details" krijgt u meer informatie. Ook deze informatie kan door een ontwikkelaar worden gevraagd.

Als u op deze manier te werk gaat heeft de ontwikkelaar over het algemeen de informatie die hij nodig heeft om het probleem op te lossen.

Veel succes!
« Last Edit: May 03, 2024, 10:51:41 by mother10 »
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 158
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Hoe rapporteert u een fout(je) in Ancestris?
« Reply #1 on: May 04, 2024, 06:21:07 »
 Een toevoeging aan punt 2 gemaakt, nl de foutomschrijving.

Hier als eerste punt toegevoegd, de zin beginnend met:

"De Gedcom (stamboom) waar u ...... "

Dit naar aanleiding van een post op het forum.

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!