Author Topic: Stiefkinderen.  (Read 661 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jan J.W. Baas

  • VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Stiefkinderen.
« on: May 01, 2024, 11:23:17 »
L.S.

Een stiefvader kan jonger zijn dan de vereiste leeftijd ,. terwijl hij later wel word erkend.  Hoe verwerk je dat in Ancestris?

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #1 on: May 01, 2024, 12:01:55 »
Hallo Jan,

Ik neem aan dat je bedoelt dat je het wel kunt invoeren, maar dat je eigenlijk de eventuele foutmelding die je krijgt niet wilt hebben.

Dus de situatie:
Een moeder heeft kinderen uit een vorige relatie, en ze hertrouwd met een veel jongere man.
Dan wil je geen foutmeldingen bij de tweede man, op de kinderen van haar eerste man, omdat die tweede man te jong zou zijn om ze te krijgen.

Bedoel je dat?
Krijg je daar dan een foutmelding op?

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline Jan J.W. Baas

  • VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Stiefkinderen.
« Reply #2 on: May 02, 2024, 10:25:52 »
l.S.

Beter kan ik het niet uitleggen, en ook met pleegkinderen heb ik die foutmelding. Zijn daar apparte definities voor?

b.v.d.


Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #3 on: May 02, 2024, 14:03:02 »
Hallo Jan,

Ik doe mn uiterste best om te snappen wat je bedoelt en wat je krijgt, maar helaas.

Kun je het volgende beschrijven:
Wat is de uitgangssituatie:
Heb je al een stiefvader en kinderen en dergelijke of ga je die invoeren.
Zo ja als je invoert met welke editor.

Kun je dan precies de stappen geven die je uitvoert.
Dus bijv.
Ik gebruik de xxx editor. Ik sta op persoon yyy, ik rightclick op .....
enz

Ik probeer hier dingen na te spelen zodat ik kan zien wat er gebeurt, maar als ik niet precies weet wat je doet is dat erg lastig.
Hoop dat je me niet vervelend vind, ik wil je graag helpen.
Want ik wil zelf het antwoord ook wel weten voor mijn eigen stamboom, alleen ben ik dit tot nog toe niet in mijn eigen boom tegengekomen.

Maar met de info die ik nu heb lukt dat niet.

Groetjes,
Tineke.

PS: screenshots zijn ook handig, die zeggen soms meer dan woorden. Let wel op er mogen max 2 screenshots aan 1 post en allebei mogen ze maar max 259kb per screenshot zijn.
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline Jan J.W. Baas

  • VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Stiefkinderen.
« Reply #4 on: May 03, 2024, 10:27:26 »
Beste Tineke,

Het is simpeler dan je denkt. Bij stief en pleegkinderen die ik met Altfaer heb ingevoerd en als Gedcom heb geëxporteerd en daarna ingeladen in Ancestris. krijg ik geen aanduiding van stief of pleegkind maar alleen de verbinding met de beide ouders en zonder de bijzonder vermelding en als fout de soms afwijkende leeftijden. Een stief of pleegkind is natuurlijk geen bloedverwant  maar lid van een gezin. Mijn vraag is hoe geef je dat aan in Ancestris??

m.v.g.

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #5 on: May 03, 2024, 10:45:46 »
Hallo Jan,

Ahhhhh het is een Aldfaer import. Dat zou een hoop kunnen verklaren. Het kan best zijn dat de Gedcom die voor dit geval is gemaakt door Aldfaer, niet geheel aan de standaard voldoet.
(Heb zelf ook een hoop problemen met mijn Aldfaer import, een hoop legale tags worden door Aldfaer niet gebruikt, of verkeerd weergegeven in de Gedcom. Geen idee of ze dat bij de komende update van Aldfaer gaan aanpassen, maar Aldfaer versie 10.1 werkt nog zo)

En dat Ancestris daar dus fouten op geeft, zou heel goed kunnen. Maar dat moet blijken uit die gedcom die Aldfaer gemaakt heeft.
Misschien is het handig om contact te zoeken met Zurga @ ancestris . com
(zonder de spaties ertussen)
En dan te verwijzen naar deze post (copy past de url van deze post in die email)
Dan hang je de ORIGINELE Aldfaer gedcom aan die email.

En dan te vragen of hij er een oplossing voor weet, zodat Aldfaer Gedcoms bij import, de juiste tags gegenereerd krijgen door Ancestris.
Hij heeft ooit voor mij al een Aldfaer import routine geschreven, die moet misschien aangepast worden.
Corresponderen met Zurga, kan in het Engels. Vermeld er wel bij van bijvoorbeeld 1 voorbeeld uit jouw gedcom, welke personen welke relatie hebben. Dus wat de ouders, en adoptie ouders zijn en welk kind geadopteerd is.
Dan kan Zurga de gedcom beter interpreteren.

Verder ben ik druk bezig een stappenplan te maken om uit te leggen hoe je Adoptie kinderen en Pleegkinderen in Ancestris moet invoeren.
Want dan kunnen eventuele meelezers daar ook profijt uit trekken.

Wordt dus vervolgd.

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 688
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Stiefkinderen.
« Reply #6 on: May 04, 2024, 08:45:42 »
Beste Tineke,

Het is simpeler dan je denkt. Bij stief en pleegkinderen die ik met Altfaer heb ingevoerd en als Gedcom heb geëxporteerd en daarna ingeladen in Ancestris. krijg ik geen aanduiding van stief of pleegkind maar alleen de verbinding met de beide ouders en zonder de bijzonder vermelding en als fout de soms afwijkende leeftijden. Een stief of pleegkind is natuurlijk geen bloedverwant  maar lid van een gezin. Mijn vraag is hoe geef je dat aan in Ancestris??
Het zou leuk zijn om een uittreksel van het gedcom-bestand te hebben dat het probleem laat zien.

Als, zoals Tineke zei, het probleem als volgt is:

"Dus de situatie:
Een moeder heeft kinderen uit een vorige relatie, en ze hertrouwd met een veel jongere man.
Dan wil je geen foutmeldingen bij de tweede man, op de kinderen van haar eerste man, omdat die tweede man te jong zou zijn om ze te krijgen."

en het rapport met verificatie van genealogische gegevens (gedcom verificatie) rapporteert fouten, dan is dat een fout in het controlerapport die gecorrigeerd moet worden. Kinderen moeten worden geverifieerd aan de hand van hun natuurlijke ouders. Dus als er een fout verschijnt die de kinderen uit het eerste huwelijk relateert aan de tweede echtgenoot, dan is het een fout dat deze kinderen niet van de tweede echtgenoot zijn, maar van de eerste echtgenoot.

Sorry for my message in dutch, I used a translation engine to translate from french to dutch. I hope it is understandable. Arvernes
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #7 on: May 04, 2024, 09:04:02 »
Ha die Avernes,

Het is hartstikke begrijpelijk hoor, ChatGpt geeft hele goede vertalingen, ik gebruik hem zelf ook vaak.
Dus excuses zijn volkomen overbodig!!

Mijn idee is ook dat er door Ancestris eventueel geen fouten gegeven moeten worden.
Daarom heb ik Jan ook gevraagd zijn Gedcom naar Zurga te sturen.

Ik wil even afwachten wat daaruit komt en dan klim ik weer in de pen.
Je kent me tenslotte  :)  :)  :)

Maar ik probeer eerst even geduld te hebben, ook al moet ik dat woord in mijn woordenboek opzoeken. :)

Ik wilde Jan niet vragen zijn Gedcom hier te plaatsen omdat er mogelijk prive dingen inzitten.
Maar misschien wil Jan jou zijn Gedcom ook wel toesturen dan kun je meekijken, jij hebt vanuit jouw jarenlange ervaring met Ancestris altijd een hoop goede ideeën.

Jan???

Dus dit wordt zeker vervolgd.

Tevens ben ik druk bezig op te schrijven hoe één en ander in Ancestris moet worden ingevuld met adoptie kinderen en dergelijke. Zowel met PEDI als met ADOP (vond diverse oplossingen in de Forums)
Het wordt een uitleg inclusief screenshots.
Dus Avernes, als je tips hebt zijn ze welkom, en natuurlijk laat ik het ook door jou beoordelen. ;)

Mijn bedoeling is om aan de handleiding nu eindelijk ook een echt FAQ hoofdstuk toe te voegen, allereerst dan maar in de Nederlandse handleiding.
Want dit soort vragen komt steeds terug.
Heb er op het Franse forum van Yannig en dergelijke ook antwoorden op gevonden.

Dus, iedereen, er wordt aan gewerkt, komt helemaal goed!

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline arvernes

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 688
  • Pep den a dle heuilh e Donkadur
    • View Profile
    • Arvernes web site
Re: Stiefkinderen.
« Reply #8 on: May 04, 2024, 09:22:39 »
Ik stuurde een bericht naar Zurga om verschillende situaties uit te leggen. Ik weet niet of dit overeenkomt met het probleem van Jan J.W. Baas, omdat ik het deel van het gedcom-bestand nodig heb dat het probleem veroorzaakt om volledig te begrijpen wat er aan de hand is. Ik heb Zurga de hypotheses uitgelegd van hertrouwen met een echtgenoot die jonger is dan de kinderen uit het 1e huwelijk, maar ook de hypotheses van adoptie door een vrouw die ouder is dan de kinderen van haar man, die ze adopteert. Ik weet niet of mijn uitleg hier erg duidelijk is.... Arvernes
Met ’drokfen ket evit teñzorioù va Frankiz !

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #9 on: May 04, 2024, 09:26:12 »
Hartstikke duidelijk, geen speld tussen te krijgen!! :)
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #10 on: May 04, 2024, 09:31:28 »
Sorry Avernes "Geen speld tussen te krijgen" is een Nederlandse uitdrukking die het Frans niet kent. In het Frans zou het ongeveer zijn "pas moyen de contredire cela".
Oftewel het is zo onbetwistbaar dat er zelfs geen ruimte zou zijn die zo klein is dat er een speld tussenpast. :)

Hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Wij hollanders ook met onze vreemde uitspraken........
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline Jan J.W. Baas

  • VIP
  • Jr. Member
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Stiefkinderen.
« Reply #11 on: May 04, 2024, 13:49:39 »
Hallo Tineke,

Het werd allemaal nog ingewikkelder toen ik bij het nalopen van de fouten een tweeling tegenkwam die erkend is bij het eerst huwelijk van beide partners, een buitenechtelijk tweeling dus! Nu blijkt dat bij het inlezen van de GEDCOM dat alle notities bij een geboorte waar de tekst "Een van een tweeling;" hetzelfde identificatienummer hebben gekregen. Dus als ik de tekst wijzig dan gebeurt dat bij alle tweelingen!! Als je dit veld al een identificatie geeft zou het een uniek nummer moeten zijn.

ik ga toch maar onderzoeken hoe ik het Gedcom oorspronkelijker kan krijgen.

Jan



Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #12 on: May 04, 2024, 14:07:51 »
Hallo Jan,

Ik hoop dat je de Gedcom inmiddels aan Zurga opgestuurd hebt met daarbij wat ik voorstelde.

Ook dit is iets dat je Zurga zou moeten doorgeven. Ook dit is een import kwestie namelijk.
En als je wilt stuur dan je Gedcom ook naar Avernes, die is heel goed met Ancestris, eigenlijk is hij degene die ooit via GenJ hiermee begonnen is namelijk.

Die tekst, dus de ene NOTE die Aldfaer ervan gemaakt heeft, zou in dit geval dus allemaal verschillende nummers gekregen moeten hebben, dus eigenlijk een heleboel NOTE's.
De tekst is wel hetzelfde maar Ancestris mag niet concluderen dat het dan DUS ook om 1 en dezelfde tekst gaat.
Dit omdat het van een import afkomstig is en je niet weet hoe dat in het originele programma gedaan werd.
Ook dit zou je kunnen zien in de gedcom.
(hoop dat Avernes het hiermee eens is).

Al vrees ik, Aldfaer kennende, dat er bij de output maar 1 NOTE van gemaakt is. Je kunt in Aldfaer immers "onderhoud" doen en daar zul je dus waarschijnlijk 1 NOTE zien.
Maar in Aldfaer is het wel zo dat als je ergens deze tekst aanpast, dus maar bij 1 tweeling of zo, dat dan de tekst op de andere plekken in Aldfaer niet mee veranderd.
TENZIJ je het dus via "Onderhoud" doet.
Heeeeeel inconsistent van Aldfaer eigenlijk.
Fijn he, importeren vanuit Aldfaer.  :(

Kortom, ik denk dat ook dit in de Aldfaer import routine aangepast zou moeten worden.

Dus het is erg belangrijk dat Zurga die Gedcom krijgt en goed uitgelegd krijgt hoe één en ander werkt in Aldfaer. (Of eigenlijk dus NIET werkt helaas  >:( )

Kijk maar of je Avernes ook die Gedcom wilt sturen.

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #13 on: May 05, 2024, 08:46:26 »
Hallo Jan,

Ik heb er op het Aldfaer Forum een melding van gemaakt.
Je kunt hem hier zien:
https://aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/8505-fout-in-aldfaer-gedcom-export.html

Groetjes,
Tineke
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!

Offline mother10

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 163
  • Never give up trying to get what you really want!
    • View Profile
    • Motherware
Re: Stiefkinderen.
« Reply #14 on: May 05, 2024, 17:51:15 »
Het Aldfaer team gaat er iets aan doen zeiden ze.
maar dat kon best nog een hele tijd duren. :(
Vergeet niet naar de originele  Ancestris hoofdpagina te gaan, en heel belangrijk: Lees de  Documentatie !!!