Recent Posts

Pages: [1] 2 3 ... 10
1
FRANÇAIS / Re: Création d'individu et numérotation
« Last post by Sputnik on Today at 14:35:52 »
J'apprécie que vous cherchiez à comprendre (sincèrement)

En fait, ça peut parce que le monde n'est pas parfait.

Mon logiciel précédent (H...DIS pour ne pas le nommer :)) ne m'avait pas exporté les "user number reference" comme il appelait ça. J'ai donc démarré en "automatique" avec Ancestris. Au bout d'un moment, au fur et à mesure que je prenais de l’assurance, j'ai converti les Ixxx à ma numérotation. Ca m'a pris 3 jours et je n'ai pas fini. Donc de temps en temps je tombe sur des "oubliés", surtout dans les collatéraux.
Certes au bout d'un moment, ça va se calmer mais personne n'est à l'abri d'une faute de frappe ou d'une fonction qui ne m'a pas permis de le saisir :-) et que j'ai oublié de "compenser" immédiatement.

Je l'ai dit et redit, mon souhait n'est pas l'affaire du siècle, c'est juste un petit confort à la saisie.

Maintenant que me suis habitué, j'aime bien Ancestris et toute l'équipe qui le fait vivre.

Que personne ne le prenne mal mais :

Mode Grognon ON

Punaise, je fais ce que veux avec mes numéros

Mode Grognon OFF

CDT  :) :)
2
DUTCH / Re: Aldfaer export
« Last post by mother10 on Today at 11:59:06 »
Hallo Jan,

Ben inmiddels in gesprek met Zurga.
Het probleem dat Aldfaer een foutieve Export genereert voor wat betreft NOTE's en SOURces, daar gaat een oplossing voor komen.
Ik ga Zurga mijn Gedcom geven met de fouten er in, en dan is dit binnen de kortste keren geen probleem meer, dus even geduld allemaal.
Oplossingen in Ancestris gaan snel, duren geen weken en zijn direct te gebruiken.
Soms al na 1 dag. Hier misschien ietsje langer.

Dus alsjeblieft even geduld. Het team bestaat uit vrijwilligers die overdag ander werk doen.

Wat helaas niet opgelost kan, is, wat Jan al noemt, het feit dat je ALLE gegevens van een source en repository, by Aldfaer in 1 klein tekst regeltje moet proppen.
Dat is precies de reden dat ik bij Aldfaer ben weggegaan, omdat het er toen (2 jaar terug) niet naar uitzag dat dit aangepast werd.
En ik had helaas gelijk, het is op dit moment nog steeds niet mogelijk, en Aldfaer versie 11 (volkomen onbekend wat daar in zit) lijkt nog heel ver weg.

Dus mijn advies:
Houd dit forum in de gaten.
Zodra er een verbeterde Import van Aldfaer bestanden mogelijk is, meld ik dit gelijk.

Het is ontzettend balen voor iedereen.

Maar hulp is onderweg!

Groetjes,
Tineke
3
DUTCH / Aldfaer export
« Last post by Jan J.W. Baas on Today at 11:45:51 »
L.S.

Bij mijn pogingen om niet meer afhankekelijk te zijn van Microsoft en met name hun schier eindeloze reeks van Windows uitgaven bleef uiteindelijk Aldfaer als enig genealogie programma over wat me dwars zat. De uitgevers van Aldfaer hebben hun programma zo dicht gettimmerd  dat het bijna onmogelijk is om dit op andere platvormen dan Windows te gebruiken. Ik vermoed hier een grote bemoeienis van Microsoft.

Bij mijn ontdekking van Ancestris en dat is pas kortgeleden is en blijft voor mij het grote voordeel van het gebruik op meerder platvormen met name op iOS en Linux. Het programma reageert gelukkig op alle drie de systemen op dezelfde manier.

De vertaling  of omzetting vanuit Aldfaer kan alleen  via een GEDCOM file en daar beginnen voor mij dan ook de moeilijkheden en dat komt doordat Aldfaer binnen de eigen digfinities tekst velden anders behandeld dan bij het exporteren.

Zo worden "Bronnen" bij binnen Aldfaer behandeld als tekstvelden die bij een Individu of een Gebeurtenis horen. Bij het exporteren naar Gedcom  worden alle tekstvelden met een identieke tekst verzameld als "Source" en krijgen hetzelfde identificatienummer. Als je dan in Ancestris de tekst van zo'n bron wijzigt gebeurt dat bij alle "Sources".

Een methode om dit op lossen is om elk document een geheel eigen identificatie te geven.
A;ls je eenmaal aktes kunt vinden op het internet dan kun je er een uniek dokument van maken doordat de combinatie: Naam van de gemeente, Jaar, Soort (Geboorte, Huwelijk en Overlijden) en het aktenrnummer, een uniek combinatie vormen.
Voorbeeld: "Apeldoorn 1885G165" is de geboorteakte van Jan Buitenhuis.

Dit kan ook met Gezinskaarten, Archiefkaarten, Persoonskaarten,  Doop-, Trouw-, en Begraafboeken etc. maar dan moet de identificatie nog wijzen naar de positie op een bladzijde.

Bij het wijzigen binnen Ancestris eerst de oude bron ontkoppelen (Verwijderen) dan opslaan! (OK). Daarna in het tekstveld de nieuwe referentie tikken (en ik copieer en plak hem daarna ook in het Titelveld). Herhaal dit bij de sub-gebeurtenis (b..v. "birthregistration¨ die bij  de hoofdgebeurtenis hoort, Dit kan ook met kopieren en plakken..
Dat werkt prettig bij een Gezinskaart of bladzijde uit het bevolkingsregister.


Jan J.W. Baas
4
FRANÇAIS / Re: Maj arbre
« Last post by Zurga on Today at 11:19:32 »
Avec aussi peu d'informations, difficile à dire.

La détection de doublon essaye de trouver des ressemblances dans vos données.
Cela ne veut pas dire que ce sont forcément des doublons.

Zurga
5
FRANÇAIS / Maj arbre
« Last post by PR39 on Today at 10:54:25 »
Bonjour,
J'ai mis à jour mon arbre en tenant compte des indices fournis par Généanet (indices vérifiés). J'ai commis certainement des mauvaises manips car je me retrouve avec des doubles dans la table des entités.
J'en ai supprimé sans être sûr que tout est en ordre. J'ai cliqué pour trouver les doublons et les quelques qui sont apparus je les ai fusionné mais apparemment ça n'a pas l'air d'avoir changé.
J'ai loupé quoi ?
Je vous remercie
6
DUTCH / Re: Stiefkinderen.
« Last post by mother10 on Today at 09:41:50 »
Hallo Jan,

Ik denk dat je dit onderwerp "Probleem in Aldfaer Gedcom Export naar Ancestris (en andere programma's") op het Aldfaer forum niet in de gaten hebt gehouden.
Zie hier:
https://aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/8505-probleem-in-aldfaer-gedcom-export-naar-ancestris-en-andere-programmas.html

Daar heeft iemand van het team ook al aangegeven dat bronnen idem dito fout gaan, zoals je net al zei.
Dat van de foute bronnen heb ik getest en inderdaad heb je daar dezelfde fout. >:(
Dat teamlid zei ook dat dit mogelijk bij (bijschriften van) Foto's zich ook voordoet.  :(
Hij was het dus met mij eens dat dit fout was.

Heb je Zurga inmiddels op de hoogte gesteld?
Zo niet meld mij dat dan even dan zal ik dat doen, en de uitleg erbij geven voor hem.
Want de Aldfaer import routine moet hier ZEKER voor aangepast gaan worden want zo gaan Aldfaer gebruikers hiermee de mist in bij import in Ancestris, en krijgt Ancestris de schuld.
Dat moeten we beslist niet hebben!!!

Als Zurga het aanpast ben je er vanaf. Dan is het wel in orde.
Dus laat even weten hoe of wat, dan zorg ik voor die melding, en kijk maar even op het Aldfaer forum van de link hierboven.

Ontzettend balen dit want in Aldfaer gaat dit wel aangepast worden, maar voorlopig dus nog niet.

Groetjes,
Tineke
7
DUTCH / Re: Stiefkinderen.
« Last post by Jan J.W. Baas on Today at 09:27:33 »
Hallo Tineke,

Het is me inmiddels wel duidelijk geworden, overstappen is geen sinicure. Waar ik ook nog tegenaan liep was de behandeling van "Bronnen" bij  de export uit Aldfaer. Ik heb intussen een methode gevonden waarbij ik unieke bronnen kan identificeren voor elke gebeurtenis en ook die voor gezamenlijke  gebeurtenissen maar ik weet niet of ik daar een nieuw topic voor moet maken? Bronnen worden in Aldfaer behandeld als tekst vakken per individu maar bij export verzameld in een gemeenschappelijke bron als de tekst identiek is. B.v alle "Aktenr. 1" teksten worden in mijn geval bron id 260 met meer dan 3000 verbindingen in de database. Bij importeren in Gramps gebeurd overigens hetzelfde.

m.v.g.

Jan
8
FRANÇAIS / Re: Création d'individu et numérotation
« Last post by Zurga on Yesterday at 18:25:27 »
Ce que je ne comprends pas dans votre façon de faire c'est qu'en théorie, vous connaissez le numéro avant de créer la personne.
De ce fait, elle ne peut pas être en double.

Je suis preneur d’explications.

Zurga
9
FRANÇAIS / Re: arbre 10 générations
« Last post by Zurga on Yesterday at 18:23:01 »
Merci pour le retour, on va regarder.

Zurga
10
FRANÇAIS / Re: Création d'individu et numérotation
« Last post by Sputnik on Yesterday at 17:43:26 »
Merci à vous deux d'apporter vos commentaires mais je ne confonds rien du tout.
J'ai simplement fait le choix de garder la maitrise totale de ma numérotation.
Ca ne m’empêche pas d'utiliser très souvent le recalcul SOSA/DABOVILLE qui est très bien foutu puisqu'il gère les collatéraux, chose que tous les logiciels ne font pas.

Je ne prétends pas avoir la bonne manière mais c'est la mienne

PS : je suis déçu du choix de Zurga mais pas faché  :) :)

A+
Pages: [1] 2 3 ... 10